Sökning: "talpedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet talpedagog.

  1. 1. Svammel : Spelifierad talpedagogik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Isac Arell; [2022]
    Nyckelord :Gamification; Spelifiering; Serious games; Dyspraxi; Developmental Coordination Disorder; DCD; Rapid Syllable Transition Treatment; ReST.;

    Sammanfattning : Projektet hade som syfte att hjälpa personer med diagnosen dyspraxi, mer specifikt oral dyspraxi. Oral dyspraxi yttrar sig som problematik medatt koordinera munrörelser vilket kan leda till svårigheter att prata tydligt och därmed även saker som svårigheter att kommunicera med andra och talgenans. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet inom förskolan : En jämförande studie av tre förskollärares och två specialpedagogers samt en talpedagogs uppfattningar om flerspråkighet inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nihar Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :tillgänglighet; förskolan; lek och samspel; flerspråkighet; arbetsmetoder; förskollärare; specialpedagog; talpedagog;

    Sammanfattning : Denna studies problemområde är förskolans arbete kring flerspråkiga barn. Syfte med arbetet är att synliggöra hur förskolans förskollärare, specialpedagoger samt talpedagog arbetar för att främja flerspråkigas språkutveckling inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. "Du kan inte bygga en stabil mur om du inte har alla stenar." : Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Hagborg Olsson; Jaana Norman; [2019]
    Nyckelord :Logoped; speciallärare; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv; special- talpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse av bilden av funktionsnedsättningen språkstörning som den beskrivs av speciallärare, specialpedagoger, special-/talpedagoger och logopeder. Det finns ett behov av att utforska området då tidigare forskning gällande dessa yrkeskategoriers syn på språkstörning tycks vara begränsad. LÄS MER

  4. 4. Språk- och kommunikationsstöd i förskolan : En undersökning om hur barn stöttas i sin språk- och kommunikationsutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lovisa Borg; Frida Ramström; [2018]
    Nyckelord :Communication; communication support; education; language; language support; pedagogy; preschool; preschool teacher; Förskola; förskollärare; kommunikation; kommunikationsstöd; pedagogik; språk; språkstöd; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma inom förskolan har för åsikter, vetskap och erfarenheter om hur språk och kommunikationsstöd används i förskolan. I studien undersöks också vilka tillvägagångssätt som används för att stödja barn i deras språkutveckling och om de intervjuade anser att det finns några fördelar och nackdelar med språkstöd. LÄS MER

  5. 5. Vad är språkstörning : och vad vet lärare om diagnosen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ina Leffler; [2018]
    Nyckelord :språkstörning; språkutveckling; språklig sårbarhet; DLD;

    Sammanfattning : För att få större inblick i begreppet språkstörning samt för att utröna vad pedagoger verksamma i förskoleklass och årskurs 1 - 3 upplever sig ha för kompetens gällande språkstörning har jag utifrån följande frågeställningar: - Vilka uppfattningar har lärare i förskoleklass och årskurs 1 - 3 om språkstörning? - Hur uppfattar de sin egen kompetens i fråga om språkstörning? i sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer tagit del av lärares uppfattningar om språkstörning och deras uppfattningar om sin kompetens i fråga om diagnosen språkstörning. Analysen av empirin tyder på att lärarna har en relativt vag uppfattning om begreppets mångfacetterade innebörd. LÄS MER