Sökning: "talrädda elever"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden talrädda elever.
1. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER
2. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER
3. Tysta i klassrummet : En kvalitativ studie om talrädda elevers uppfattningar gällande möjligheter till måluppfyllelse när det gäller muntliga framställningar i ämnet svenska på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett elevperspektiv fördjupa kunskaperna kring talrädda elevers uppfattningar angående deras möjligheter till att uppfylla de mål som finns gällande muntliga framställningar i ämnet svenska på gymnasiet. För att uppfylla studiens syfte valdes en kvalitativ ansats, och semistrukturerade intervjuer genomfördes tillsammans med tio informanter. LÄS MER
4. Talrädsla : en studie om lärares stöttning av talrädda elever i mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Based on the democratic values that the Swedish curriculum wants to mediate, the aim of thisstudy is to investigate what support pupils with speech anxiety receive and wishes to receivein grade 4-6. This study is a multi-method research - a research that combines qualitative andquantitative methods within the same project. LÄS MER
5. ”Vi möter fler och fler tysta elever”. En studie om hur lärare kan stödja talrädda elever i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : .... LÄS MER