Sökning: "talrädsla"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet talrädsla.
21. Talrädsla ur ett elevperspektiv : En kvalitativ undersökning om elevernas erfarenheter av talrädsla och klassrummets maktstruktur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Denna studie har min egen studie, När kommunikationen brister (Nilsson, 2018) bakom sig i vilken fokus läggs på forskningens skillnader mellan å ena sidan pedagogiskt å andra sidan psykologiskt sätt att se på talrädsla som ett problem för den didaktiska praktiken i svenskämnet. Denna undersökning av talrädslan intar ett elevperspektiv med syfte att se till elevernas erfarenheter av sin talrädsla samt hur eleverna tycker att läraren utövar makt i det pedagogiska klassrummet och svenskundervisningen. LÄS MER
22. När kommunikationen brister : En litteraturstudie om talrädsla, kommunikationsprocess och våga-tala kurser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Målet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka och sammanställa vad tidigare forskning lyfter fram kring talrädsla. Vidare intas ett didaktiskt sociokulturellt perspektiv på elev och lärande samt vad som föreskrivs i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (2011) och elevernas rättigheter till kommunikativa kunskaper. LÄS MER
23. Minnen från en skoltid med stamning – en kvalitativ intervjustudie om bemötandets påverkan på självbilden
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personer som stammar kan ha påverkats av bemötandet från lärare och skolkamrater under skoltiden, särskilt med fokus på självbilden. Kvalitativ metod med grund i livsberättelser användes och semistrukturerade intervjuer med sex vuxna personer som stammar genomfördes. LÄS MER
24. Att bli den man kan vara, trots talrädsla? : En intervjustudie om en gymnasieskolas stöd för talrädda elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa en gymnasieskolas stöd i ämnet svenska för talrädda elever, och detta gjordes genom intervjuer med fyra stycken lärare på gymnasienivå. Intresset grundade sig först och främst i det faktum att social fobi är ett vanligt problem bland ungdomar i Sverige och att det är i ungdomen som fobi för sociala sammanhang utvecklas. LÄS MER
25. Talängslan : lärares uppfattningar om talrädda elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa lärares tankar och åsikter om talängsliga elever dvs. elever som inte vågar tala inför sina klasskamrater. Vidare belyser arbetet eventuella orsaker till uppkomsten av talängslan och vad lärare har för möjligheter att göra åt problemet. LÄS MER