Sökning: "talrädsla"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet talrädsla.

  1. 6. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Elin Jaconelli; [2022]
    Nyckelord :språk; demokrati; muntlig framställning; talrädsla; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER

  2. 7. Tysta i klassrummet : En kvalitativ studie om talrädda elevers uppfattningar gällande möjligheter till måluppfyllelse när det gäller muntliga framställningar i ämnet svenska på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Ängerfors; [2022]
    Nyckelord :Tystnad; Talrädsla; Muntliga framställningar; Måluppfyllelse; Klassrumsklimat; Gymnasieskolan; Stöttning; Svenska; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett elevperspektiv fördjupa kunskaperna kring talrädda elevers uppfattningar angående deras möjligheter till att uppfylla de mål som finns gällande muntliga framställningar i ämnet svenska på gymnasiet. För att uppfylla studiens syfte valdes en kvalitativ ansats, och semistrukturerade intervjuer genomfördes tillsammans med tio informanter. LÄS MER

  3. 8. Talrädsla i gymnasieskolan : En kvalitativ studie om lärares organisatoriska förutsättningar och hinder för att arbeta förebyggande mot talrädsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Viktoria Rösler; [2022]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förutsättningar; lärare; skola; talrädsla;

    Sammanfattning : Arbetet går ut på att undersöka 8 undervisande lärares uppfattningar om talrädsla i skolan och organisatoriska förutsättningar och hinder för att kunna arbeta förebyggande mot talrädsla. Undersökningen är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer och innehållsanalys som metod. LÄS MER

  4. 9. Elevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet : En kvalitativ studie om elevers rädsla att tala inför klassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Esma Hasani; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; svenska; muntlig framställning; talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet. Till stöd användes kvalitativa forskningsintervjuer med åtta elever. LÄS MER

  5. 10. Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hampus Cannerfors; [2022]
    Nyckelord :foreign language anxiety; talrädsla; talängslan; uppfattningar; högstadiet; engelska; lärare; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. LÄS MER