Sökning: "talsvårigheter barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden talsvårigheter barn.

  1. 1. Effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Helena Causey; Cecilia Lindstedt; [2023-06-20]
    Nyckelord :digital intensivbehandling; artikulation; aktiva talavvikelser; single subject design; förståelighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt (LKG-spalt) hos barn och ungdomar (4-13 år) samt mäta funktionell kommunikation. Data insamlades enligt single-subject design. LÄS MER

  2. 2. Exploring Deep Learning Approaches to Cleft Lip and Palate Speech

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Tofig Mamedov; Joel Bluhme; [2021]
    Nyckelord :Cleft Lip; Cleft Palate; Speech; CNN; RNN; LSTM; Deep Learning; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Cleft lip and palate belong to the most common deformities present at birth. The condition hampers normal speech development in children, and treatment involves both surgery and regular sessions with a speech pathologist. LÄS MER

  3. 3. Barns talsvårigheter : En studie om arbetet med barns talsvårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rangin Lind; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; language difficulties; preschool; preschool teacher; speech therapists; speech difficulties.; Förskola; förskollärare; logopeder; samverkan; språksvårigheter; talsvårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och ge perspektiv på barns talsvårigheter i relation till hur arbetet på förskolan utförs och kan vidareutvecklas, via utsagor från förskollärare, specialpedagog och logopeder. Studien utgår från tre frågeställningar: på vilka sätt kan arbetet med barns talsvårigheter vidareutvecklas, enligt förskollärare, specialpedagog och logopeder, hur resonerar förskollärare, specialpedagog och logopeder om samarbete och dess betydelse mellan de olika yrkesgrupperna samt vilka perspektiv på talsvårigheter synliggörs i förskollärares, specialpedagogs och logopeders utsagor?  Den metod som används för denna studie är kvalitativa intervjuer med två förskollärare, två logopeder och en specialpedagog. LÄS MER

  4. 4. Talsvårigheter i grundsärskolan : Pedagogers olika arbetssätt med grundsärskoleelevers talsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Maria Ohlsson; [2016]
    Nyckelord :Down´s syndrome; autism; speech disabilities; speech disorders; children with mental retarda-tion; motivation education.; Downs syndrom; autism; talsvårigheter; talrubbningar; barn med utvecklingsstörning; motiverande undervisning;

    Sammanfattning : This study explores how five teachers from five different special schools work with their students´ speech disorders in a way that stimulates the students to develop their speech. The study is based on interviews as a qualitative method of investigation. LÄS MER

  5. 5. Den orala hälsan hos barn och ungdomar med läpp-käk-gomspalt : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Hansson Pohlmann; Louise Johansson; [2013]
    Nyckelord :Bettavvikelser; läpp-käk-gomspalt; oral hälsa; tand.;

    Sammanfattning : Introduktion: Läpp-käk-gomspalt (LKG) är en av de vanligaste medfödda defekterna. Det beräknas att det i Sverige föds cirka 200 barn per år med olika typer av läpp-käk-gomspalt, drygt 2/1000 födslar varje år. Defekten medför ett stort behandlingsbehov, vanligtvis utfört av ett specialiserat LKG-team. LÄS MER