Sökning: "talsystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet talsystemet.

  1. 1. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  2. 2. På TAL om grunden : En intervjustudie av nio lärares arbete med och för taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Lundberg Rigmorsdotter; Anna Nilsson Boman; Petronella Palmkvist; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; foundational number sense; teaching methods; six-year-olds; seven-year-olds; Matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; förskoleklass; årskurs 1;

    Sammanfattning : Forskning visar att taluppfattning är grundläggande för elevers förståelse och utveckling av matematik. Läraren har en central roll i att utveckla elevers taluppfattning. Denna kvalitativa studie undersöker hur nio lärare arbetar med och för taluppfattning hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER

  3. 3. Elevers Förståelse Av Platsvärde : En systematisk litteraturstudie om kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för att förstå platsvärde i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Mansikkala; Amanda Axelsson; [2022]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; matematikundervisning; platsvärde; kritiska aspekter; gynnsamma faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka kritiska aspekter samt gynnsamma faktorer för förståelsen av platsvärde hos elever i de tidiga skolåren. Datainsamlingen skedde genom sökning i databaserna ERIC, Scopus och Unisearch samt genom manuell sökning. Sammanlagt analyserades och sammanfattades 10 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  4. 4. Kritiska aspekter vid lärandet av decimala talsystemet : En läromedelsanalys i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Thorstina Sigurdardottir; [2022]
    Nyckelord :Decimal number system; mathematics; place value; variation theory; workbooks; Decimala talsystemet; platsvärde; matematik; läromedel; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla ett ramverk för analys av variationsmönster som förekommer inom decimala talsystemet i matematikläromedel, för att därefter gå över till att använda detta ramverk för analys av hur tre vanligt förekommande läromedel i Sverige behandlar det decimala talsystemet i årskurs 3. Studien utgår därmed från följande frågeställning: Hur kan kritiska aspekter inom området decimala talsystemet, som framkommer i tidigare forskning, användas för läromedelsanalys? På vilka sätt behandlar det tre utvalda läromedlen för årskurs 3 de kritiska aspekterna i det decimala talsystemet? Studiens fokus är det matematiska innehåll som eleven möter i läroboken vid inlärning av det decimala talsystemet och den variation som finns i de kritiska aspekterna som forskningen visar på. LÄS MER

  5. 5. ”Noll-komma-tio är ju mycket större än noll-komma-nio!” : En kvalitativ studie om kritiska aspekter av tal i decimalform för elever i årskurserna 4–5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Jesper Larsson; [2021]
    Nyckelord :numbers in decimal form; critical aspects; the variation theory; place value; misconceptions; tal i decimalform; decimaltal; variationsteorin; kritiska aspekter; decimala talsystemet;

    Sammanfattning : I årskurserna 4–6 ska eleverna genomgå en progression att lära sig hur rationella tal och tal i decimalform är uppbyggda. Forskning har visat att det kan uppstå flera svårigheter och missuppfattningar kring området, bland annat veta siffrors olika platsvärde. LÄS MER