Sökning: "talträning"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet talträning.
1. ”Det har blivit ett helt annat arbete - det är ett nytt yrke, tycker jag.” : En kvalitativ studie om SFI-lärares upplevelser av undervisning under pandemin.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studien syftar till att beskriva lärares erfarenheter och uppfattningar om coronapandemins påverkan på SFI-undervisningen. Genom en kvalitativ forskningsansats och semistrukturerade intervjuer med fyra SFI-lärare studeras och analyseras vilka konsekvenser som pandemin haft för lärarnas arbetssätt och deras elevers lärandemöjligheter. LÄS MER
2. Från stum till talande - En fallstudie i musikpedagogiskt arbete med en elev med Downs syndrom
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den här uppsatsen dokumenterar och analyserar jag det pedagogiska arbetet med en elev med Downs syndrom (DS). Eleven är 17 år men kognitivt på förskolenivå. Eleven har inte haft fungerande röst eller kunnat ljuda utan mest viskat fram det han talat. LÄS MER
3. Tala är silver, men tiga är guld - eller? : En intervjustudie om muntlig framställning i ämnet svenska på gymnasiet ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några utvalda år 3 gymnasieelevers upplevelser av muntlig framställning i svenskämnet. Detta har undersökts med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer med sex stycken elever. LÄS MER
4. Förskolans måltider och barns sociala förmågor - förskolepedagogernas uppfattningar om måltider som främjande för barns sociala förmågor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur förskolepedagoger upplever att förskolans måltider fungerar som pedagogiskt verktyg för att främja barns sociala förmågor. Såväl myndighetstexter som tidigare forskning pekar på förskolemåltiders möjlighet att fungera som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER
5. Undervisning i muntlig framställning : En litteraturstudie om muntlig framställning i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utreda vad aktuell forskning säger om undervisningen i muntlig framställning i gymnasieskolan. I studien har tidigare forskning inom området systematiskt samlats in och analyserats. Resultatet visar att muntlig framställning ofta får mycket begränsat undervisningsutrymme i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER