Sökning: "taluppfattning Gymnasiet"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden taluppfattning Gymnasiet.
1. Matematiklärares användning av programmering : En undersökning om programmeringens roll som problemlösningsverktyg i matematikundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Enligt den nya läroplanen 2018 ingår programmering som ett centralt innehåll i matematik och matematiklärare ska använda sig av programmering som ett problemlösningsverktyg i vissa matematikkurser på gymnasiet. I studien undersöks hur sex gymnasielärare i matematik beskriver hur de använder programmering som ett verktyg för problemlösning i sin undervisning. LÄS MER
2. DIGITALA VERKTYG I LÄROBÖCKER FÖR GYMNASIEMATEMATIK. : En studie över hur digitala verktyg har utvecklats i läroböcker för kurs 1b under början av 2000-talet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Det har skett några studier av läroböcker för matematik i Sverige och andra länder. Studierna fokuserar på olika områden i läroböckerna och visar att i vissa områden sker det ingen utveckling alls och i andra verkar det hända mycket. LÄS MER
3. Godkänd på riktigt? : En kvalitativ studie om bedömning och betygsättning utifrån lärarens syn.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : När den nya läroplanen för Gymnasieskolan infördes 2011 tillkom en ny betygskala och en diskussion startades om sju olika förmågor som en elev bör utveckla. Hösten 2014, det vill säga tre år senare, har Skolverket endast formulerat bedömningsstöd för två av de sju förmågorna. LÄS MER
4. Lärares erfarenheter av standardalgoritmer och skriftliga huvudräkningsmetoder
Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : En kvalitativ empirisk studie genomfördes för att belysa lärares erfarenheter av att använda standardalgoritmer och skriftliga huvudräkningsmetoder, i förhållande till elevers tekniska räknefärdigheter och matematiska kunskaper. I studien används semistrukturerade intervjuer för datainsamling och sammanlagt intervjuades sex lärare från mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. LÄS MER
5. Jag har dyskalkyli! : En elevs syn på sina matematiksvårigheter och hur föräldrarna, speciallärare och skolpsykolog arbetar för att hjälpa eleven genom skolgången.
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Med den här studien vill vi visa elevens syn på sina matematikssvårigheter. Vad innebär dessa svårigheter för den enskilde eleven, dennes föräldrar och dennes speciallärare? Studien bygger på en fallstudie där syftet är att fördjupa våra kunskaper kring specifika matematiksvårigheter. LÄS MER