Sökning: "taluppfattning ett matematik i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden taluppfattning ett matematik i förskola.

  1. 1. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  2. 2. Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Helin; [2015]
    Nyckelord :förskola; matematik; samspel; sociokulturellt pers;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande sommöjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har viuppmärksammat att spel ofta upplevs som en lustfylld aktivitet som uppmuntrar till samspelmellan barnen. LÄS MER

  3. 3. Surfplattan i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vladanka Stojanovic; Jennifer Dahl; [2014]
    Nyckelord :surfplatta; IKT; matematik; förskola; sociokulture;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan somett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser attbarnens taluppfattning främjas genom användning av applikationer som har detta somlärandeinnehåll. LÄS MER

  4. 4. Barns taluppfattning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Emelie Thorén; [2013]
    Nyckelord :Brädspel; förskola; matematik; taluppfattning;

    Sammanfattning : I studien har jag spelat ett brädspel med förskolebarn i åldrarna tre till fem år för att ta reda på hur utvecklad deras taluppfattning är. Resultatet av studien visar att kompetenserna är oberoende av ålder och antalsuppfattningen är olika utvecklad för olika barn. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning och dokumentation : Förskollärares arbetssätt

    L3-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Helena Schelin; Hoori Safaie; [2013]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; arbetssätt och dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur sex stycken förskollärare arbetar med taluppfattning i det dagliga arbetet och hur de dokumenterar arbetet för att synliggöra barnens lärande. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer, som liknar ett vanligt samtal, men med skillnaden att detta samtal har ett bestämt fokus. LÄS MER