Sökning: "taluppfattning i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden taluppfattning i förskola.

  1. 1. Tidiga matematiksvårigheter : En studie av pedagogers erfarenheter av förebyggande, upptäckande och åtgärdande arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Grönholm; Helena Isleborn; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; matematiksvårigheter; matematikundervisning; taluppfattning; tidiga insatser ;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få fördjupad kunskap om arbetet med barn i förskolan och grundskolans tidiga år som riskerar att hamna i matematiksvårigheter. För att få svar på forskningsfrågorna genomfördes en kvalitativ studie med elva semistrukturerade intervjuer, varav tre gjordes som fokusgruppsintervju. LÄS MER

  2. 2. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  3. 3. Matematik är som strössel på en glass : En intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet i, arbetet kring matematik med små barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tess Sjöblom; Yvonne Lewander; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; små barn; matematik; taluppfattning;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet kring, förskolans yngsta barn och arbetet med matematik i förskolan. Studiens resultat visar att deltagande förskollärare är ytterst medvetna om att matematik finns överallt och att små barn erfar matematik genom lek och samspel. LÄS MER

  4. 4. Measuring the noticing of an unexpected event in Magical Garden with a Teachable Agent using Eye-Tracking

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Ludvig Londos; [2015]
    Nyckelord :Magical Garden; Educational games; Eye-Tracking; Teachable Agents; Noticing; Number sense; Science General;

    Sammanfattning : Scientific views on what children are capable of have been revised through history again and again, usually when new methods of studying children’s capabilities are presented. What has often been concluded is that children are capable of more than what was previously thought. LÄS MER

  5. 5. Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Helin; [2015]
    Nyckelord :förskola; matematik; samspel; sociokulturellt pers;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande sommöjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har viuppmärksammat att spel ofta upplevs som en lustfylld aktivitet som uppmuntrar till samspelmellan barnen. LÄS MER