Sökning: "taluppfattning positionssystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden taluppfattning positionssystemet.

  1. 1. Grundläggande Taluppfattning : En litteraturstudie om elevers taluppfattning och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga Johansson; Bim Svensson; [2020]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; undervisning; förskoleklass och årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Taluppfattning innebär att förstå tals betydelse, relation och storlek. Taluppfattning ses som en grundläggande förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig matematikundervisningen i skolan. LÄS MER

  2. 2. Positionssystemet i våra läromedel : Utvecklingen av yngre barns taluppfattning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cornelia Rinaldo; Maja Leickt; [2020]
    Nyckelord :Positionssystemet; grundskola; årskurs 3; taluppfattning; läromedel; matematik; kritiska aspekter; representationsformer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna läromedelsgranskning var att kartlägga hur olika läromedelbehandlar området taluppfattning, positionssystemet i årskurs 3 samt se vilka kritiskaaspekter som förekommer. Även se hur läromedlen ger möjlighet för eleverna attanvända olika representationsformer inom området. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar inom taluppfattning : En kvalitativ studie om taluppfattning ur ett elevperspektiv. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmie Johansson; Fanny Grundal; [2016]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; elever; SUM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka taluppfattning ur ett elevperspektiv, för att få reda på vilka uppgifter som är utmanande, vilka räknestrategier eleverna använder, samt hur de värderar svårighetsgraden på olika uppgifter inom taluppfattning. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes för datainsamling. LÄS MER

  4. 4. Vikten av talet om taluppfattning. En studie om elevers taluppfattning på de nationella proven i matematik i årskurs 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gunvor Johansson Kraft; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studiens syfte är att finna vilka svårigheter elever i årskurs 3 visar inom taluppfattning på det nationella provet. Undersökningen syftar också till att ta reda på om det finns någon eller några dominerande kritiska moment som ger samband eller påvekan på andra kritiska moment inom taluppfattningen. LÄS MER

  5. 5. 0,15 är inte större än 0,8 : En litteraturstudie kring vanliga missuppfattningar vid arbete med decimaltal samt hur lärare kan arbeta med dessa

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Elin Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; decimaltal; missuppfattningar; positionssystemet;

    Sammanfattning : Det här dokumentet är en litteraturstudie över några av de vanligaste missuppfattningarna inom arbetsområdet taluppfattning och tals användning inom matematiken. Fokus på missuppfattningarna ligger inom området för decimaltal. LÄS MER