Sökning: "taluppfattning"

Visar resultat 16 - 20 av 360 uppsatser innehållade ordet taluppfattning.

  1. 16. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : Varför, när och hur använder lärare metoden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Ström; [2023]
    Nyckelord :Coopertive Learnig; Mathematics; Education; Primary School; Kooperativt lärande; matematik; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how teachers use cooperative learning in mathematics education. To achieve this purpose, the following questions have been answered: What is the purpose of teachers using cooperative learning in mathematics education? In which areas of mathematics education do teachers use cooperative structures? How do teachers use cooperative learning in mathematics education? Cooperative learning involves students interacting with each other and emphasizes that cooperative learning has its roots in sociocultural theory. LÄS MER

  2. 17. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Olle Ryman; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Reasonableness; Teaching challenges; Number sense; matematik; rimlighetsbedömning; undervisningsutmaningar; taluppfattning;

    Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER

  3. 18. Laborativt material vid undervisning om taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om hur samt varför lärare använder laborativt material och dess effekter på elevers lärande inom taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Daoud; Catia Yaqoub; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; taluppfattning; laborativt material; konkret material; effekter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur och varför lärare använder laborativt material i sin matematikundervisning inom taluppfattning, samt undersöka om vilka effekter laborativt material har på elevernas lärande inom taluppfattning i årskurs 1–3. För att besvara dessa frågeställningar har vi gjort en systematisk litteraturstudie för att hitta vetenskapliga studier om laborativt materials användning inom taluppfattning, som vi sedan har analyserat samt sammanfattat. LÄS MER

  4. 19. Comparison between the SiP-test (Situated Phoneme test) and conventional Swedish SIN (TiB)-test (Speech in Noise Test). : An experimental comparison of two methods for speech perception in people with Arabic as mother tongue.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elpida Saridou; [2023]
    Nyckelord :Speech perception; speech recognition test; speech in noise test; speech test; Swedish speech perception test; situated phoneme test; non-native; bilingualism;

    Sammanfattning : Background: The difficulties for people to understand and perceive speech in second languages in the presence of background noise is well documented in the literature. Similar difficulties have been reported in bilinguals. LÄS MER

  5. 20. En tematisk analys om muntliga resonemang inom ämnesområdet taluppfattning : En kvalitativ studie om Skolverkets underlag för förskoleklass till klass 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Resonemangsförmågan; taluppfattning; kartläggningsmaterial; bedömningsunderlag; tematisk analys; uppgiftsformulering; uppgiftsinnehåll; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka kategorier av taluppfattning som förekommer i resonemangsuppgifter från Skolverkets bedömningsunderlag i förskoleklass till årskurs 3 samt se till vilka förutsättningar resonemang ges. Genom teoretiskt analytiska ramverk sammanställs en komplex data av relevanta delar för studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER