Sökning: "talutrymme"
Visar resultat 21 - 25 av 133 uppsatser innehållade ordet talutrymme.
21. "Du vet att vi bara skojar va?" : Språkliga könsnormer i svenskundervisningen hos elever i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Klassrummet kan betraktas som en betydelsefull social kontext, inom vilken elevernas självbild, syn på varandra och sitt lärande etableras genom interaktion. Syftet är att belysa hur diskursiva könsnormer manifesteras inom klassrummets språkpraktiker, för att synliggöra vad detta innebär för elevers förutsättningar i lärandet. LÄS MER
22. Likvärdig No-undervisning : –en intervjustudie med sex F-3 lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : En likvärdig undervisning för samtliga elever är det som varje lärare ska ha för avsikt att eftersträva för att, på ett korrekt sätt, förhålla sig till skollagen (SFS 2010:800, 1 kap, 9§). Denna studie syftar till att undersöka hur F-3 lärare arbetar för att uppnå likvärdighet i No- undervisningen, samt om de framhåller specifika hinder för detta. LÄS MER
23. Om talutrymme i ämnet idrott och hälsa : Vem talar och är vi nöjda med det?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att få tala är viktigt inom ramen för ämnet idrott och hälsa ur ett demokratiskt, jämlikhets- och betygsperspektiv. Därför avsåg detta arbete undersöka hur förhållandet ser ut mellan könen gällande talutrymme. Tidigare forskning inom området hade kommit fram till olika slutsatser och därför var det intressant att undersöka detta. LÄS MER
24. Könsroller i läroboksdialoger: en granskning av tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med kunskap om jämställdhetsfrågan i läroböcker i engelska. Med Judith Butlers performativitetsteori som utgångspunkt har vi granskat dialoger i tre populära läroböcker i engelska för årskurs 8 som används i svenska skolor: What’s Up?, Awesome och Wings. LÄS MER
25. Kooperativt lärande i praktiken : En studie av hur elever upplever att talutrymme, delaktighet och arbetsglädje förändras vid införandet av kooperativa strukturer i klassrummen
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur elever upplever införandet av kooperativa strukturer i undervisningen, hur det påverkar deras talutrymme, delaktighet och arbetsglädje, eftersom eleverna på den skola jag ville undersöka inte kände att de upplevde arbetsglädje eller delaktighet i den mån skolledning och lärare önskade. De upplevde inte heller att de var aktiva och fick prata och berätta så mycket som de ville om ämnet på lektionerna. LÄS MER