Sökning: "talutrymme"

Visar resultat 6 - 10 av 133 uppsatser innehållade ordet talutrymme.

  1. 6. Varför talar just du? : Elevers upplevelse av sitt talutrymme i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mattias Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Intersektionalitet; talutrymme; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study investigates how senior year high school students experience their vocalparticipation in the subject of social science and how these experiences may differ from anintersectional perspective. The study will also present some measures to counteract theprevailing differences depending on the student's gender, ethnicity, and class affiliation. LÄS MER

  2. 7. Genuspedagogik : En kvantitativ studie om ett normkreativt arbete i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Persson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; bemötande; normer; genus; familjekonstellationer; miljö;

    Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap om hur förskolepersonal arbetar med genuspedagogik och normkreativt i förskolan. Detta har studerats ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Studien utgick ifrån en kvantitativforskningsansats i form av enkätundersökning. LÄS MER

  3. 8. Talutrymme på lika villkor? : En kvalitativ studie om fördelningen av det gemensamma talutrymmet i förskoleklass utifrån ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Berg; Elin Medeen; [2022]
    Nyckelord :Kön; Genus; Socialt kön; Talutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka talutrymmet mellan pojkar och flickor i förskoleklass, både gällande hur lärare tilldelar ordet samt hur elever själva tar ordet. Studien har även intresse att jämföra resultaten från observationerna med lärarnas egna upplevelser och reflektioner kring hur det gemensamma talutrymmet fördelas. LÄS MER

  4. 9. Alla barns aktiva delaktighet i och reella inflytande över förskolans undervisning: En intervju- och dokumentstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paula Schmidt; Elin Swanström; [2022]
    Nyckelord :barns delaktighet; barns inflytande; förskola; Shiers delaktighetsmodell; sociokulturell teori; verksamhetsplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på några pedagogers uppfattningar och erfarenheter av arbetet med barns delaktighet och inflytande i förskolans undervisning. Studiens inledande del avser att ge läsaren en bakgrund, dels gällande viktiga begrepp dels om den svenska förskolan som institution. LÄS MER

  5. 10. Lärares uppfattning om kooperativt lärande i spårkligt heterogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Strand; Emma Åsälv; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; dialogisk undervisning; gruppinteraktion; kooperativt lärande; kooperativa lärandemetoder; kooperativa strukturer; språkutveckling; svenska som andrasrpåk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3 upplever fördelar respektive begränsningar i arbetet med kooperativa lärandemetoder och hur lärare legitimerar användningen av kooperativa lärandemetoder i språkutvecklande syfte hos elever med svenska som andraspråk i språkligt heterogena klassrum. Teoretiska perspektiv som används är dialogisk undervisning, muntlig interaktion ur ett andraspråksperspektiv, kooperativt lärande och kooperativa strukturer. LÄS MER