Sökning: "tamburen på förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden tamburen på förskolan.

  1. 21. Kommunikation i förskolan : pedagogens kommunikation med yngre barn i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Svensson; Heléna Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Pedagogens roll; kommunikation; yngre barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt som pedagogen kommunicerar med yngre barn i förskolan. I litteraturen kan man läsa om den sociokulturella teorin, vad kommunikation är och vad pedagogen har för roll. För att ta reda på vilka sätt pedagogen kommunicera med yngre barn i förskolan gjordes observationer i tamburen vid utgång. LÄS MER

  2. 22. De yngsta barnens samspel i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Helena Cesar; Karin Henningsson; [2012]
    Nyckelord :samspel; de yngsta barnen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Omsorgs- och rutinsituationer är viktiga hörnstenar i arbetet med de yngsta barnen på förskolan. Trygga miljöer där barnen och pedagogerna samspelar betyder mycket för barnens utveckling, men hinner barn och pedagoger interagera i den utsträckning som vore önskvärd? Om inte, vad är det då som hindrar dem? I vår studie ville vi ta reda på hur samspel sker inom ett av dessa områden och valde ut tamburen med av- och påklädning, som den arena vi ville undersöka närmare. LÄS MER

  3. 23. Matematik i vardagssituationer : Förskolebarns möte med matematik i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Loredana Tonnby; [2012]
    Nyckelord :preschool; children; daily life; mathematical concepts; qualitative study.; förskolan; barn; vardagen; matematiska begrepp; kvalitativ undersökning.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om matematik i vardagssituationer i en svensk förskola. Syftet med min studie var att undersöka vilken matematik som uppstår i av- och påklädningssituationer. Ytterligare ville jag ta reda på hur pedagoger arbetar för att lyfta fram och stimulera barnen för att upptäcka matematiken i dessa situationer. LÄS MER

  4. 24. Bland Tamburmajorer och Stövelknektar : en studie om hur pedagoger tar vara på lärtillfällen i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Britt-Marie Johansson; Ulrika Langenbach; [2012]
    Nyckelord :Makt; lärande; samspel och omsorg;

    Sammanfattning : Under dagen på förskolan finns många stunder för lärande, det sker lärande i omsorgssituationer, i leken och i de planerade aktiviteterna. Syftet med denna studie är att studera om och hur pedagoger tar vara på de lärtillfällen som finns i vardagen, fokus är att studera detta i tamburen. LÄS MER

  5. 25. ”Jag behöver inte lite mer hjälp” : Förskollärares intentioner och agerande i bemötandet av barn i tamburen ur genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sofia Bylander; Sofia Gradh; [2011]
    Nyckelord :gender; interaction; treatment; girl; boy; hallway; genus; samspel; bemötande; flicka; pojke; tambur;

    Sammanfattning : Det vilar ett stort ansvar på förskolan som verksamhet vad gäller att motverka traditionella könsmönster. Att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter samt att förskolan inte ska begränsa utifrån stereotypa könsroller beskrivs i läroplanen för förskolan, Lpfö 98/2010. LÄS MER