Sökning: "tamburen på förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden tamburen på förskolan.
21. Kommunikation i förskolan : pedagogens kommunikation med yngre barn i förskolan
M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt som pedagogen kommunicerar med yngre barn i förskolan. I litteraturen kan man läsa om den sociokulturella teorin, vad kommunikation är och vad pedagogen har för roll. För att ta reda på vilka sätt pedagogen kommunicera med yngre barn i förskolan gjordes observationer i tamburen vid utgång. LÄS MER
22. De yngsta barnens samspel i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Omsorgs- och rutinsituationer är viktiga hörnstenar i arbetet med de yngsta barnen på förskolan. Trygga miljöer där barnen och pedagogerna samspelar betyder mycket för barnens utveckling, men hinner barn och pedagoger interagera i den utsträckning som vore önskvärd? Om inte, vad är det då som hindrar dem? I vår studie ville vi ta reda på hur samspel sker inom ett av dessa områden och valde ut tamburen med av- och påklädning, som den arena vi ville undersöka närmare. LÄS MER
23. Matematik i vardagssituationer : Förskolebarns möte med matematik i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Detta examensarbete är en studie om matematik i vardagssituationer i en svensk förskola. Syftet med min studie var att undersöka vilken matematik som uppstår i av- och påklädningssituationer. Ytterligare ville jag ta reda på hur pedagoger arbetar för att lyfta fram och stimulera barnen för att upptäcka matematiken i dessa situationer. LÄS MER
24. Bland Tamburmajorer och Stövelknektar : en studie om hur pedagoger tar vara på lärtillfällen i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Under dagen på förskolan finns många stunder för lärande, det sker lärande i omsorgssituationer, i leken och i de planerade aktiviteterna. Syftet med denna studie är att studera om och hur pedagoger tar vara på de lärtillfällen som finns i vardagen, fokus är att studera detta i tamburen. LÄS MER
25. ”Jag behöver inte lite mer hjälp” : Förskollärares intentioner och agerande i bemötandet av barn i tamburen ur genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Det vilar ett stort ansvar på förskolan som verksamhet vad gäller att motverka traditionella könsmönster. Att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter samt att förskolan inte ska begränsa utifrån stereotypa könsroller beskrivs i läroplanen för förskolan, Lpfö 98/2010. LÄS MER