Sökning: "tankar och erfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 1349 uppsatser innehållade orden tankar och erfarenheter.

  1. 1. Pedagogers uppfattningar kring konflikt  och konflikthantering vid på- och avklädningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Billing Adolfsson; Emilia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; konflikt; konflikthantering; pedagogers uppfattning; samspel och strategier;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa forskningsstudie utgår vi från att se hur yrkesverksamma pedagogers uppfattningar, kännedom och tankar kring konflikt och konflikthantering mellan dem och barn vid på- och avklädningssituationer tolkas.  Det empiriska materialet baseras på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma pedagoger på två olika förskolor i Skåne. LÄS MER

  2. 2. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER

  3. 3. Professionellas tankar och erfarenheter om autism i spåren av covid-19 : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mikaela Ståhl; [2021]
    Nyckelord :autism; covid-19; pandemic; social distancing; distance learning; stay at home; autism; covid-19; pandemi; social distansering; distansundervisning; hemmasittare;

    Sammanfattning : This study is a qualitative study on professionals' thoughts and experiences about autism in the wake of covid-19. To investigate this, three people who are professional psychologists in different fields with experience on people with autism participated through individual interviews via Zoom of between 25 to 55 minutes. LÄS MER

  4. 4. Första instrumentlektionen: En kvalitativ intervjustudie om instrumentallärares tankar kring det första mötet med en ny elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alfons Gry; [2021]
    Nyckelord :Första lektionen; Förväntningar; Instrumentallärare; Instrumentalundervisning; Kulturskola; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Expectations; First lesson; Instrument lessons; Instrument teachers; Music school; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka instrumentallärares tillvägagångssätt och förhållningssätt till den första lektionen med en ny elev eller grupp. Målet är att fördjupa kunskapen om vilka undervisningsstrategier som används och vad som värderas som viktiga inslag i en elevs första instrumentlektion. LÄS MER

  5. 5. ”Det börjar med mig” : En studie om rektorers tankar om sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Mikael Edestrand; Sandra Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Rektor; sex- och samlevnadsundervisning; teacher agency; översättningsmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att synliggöra hur rektorer i grundskolan reflekterar och resonerar kring sex- och samlevnad. Dessutom ämnar studien undersöka hur rektorer i grundskolan tolkar och reflekterar kring skrivelser rörande sex- och samlevnad i läroplanen för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. LÄS MER