Sökning: "tankeformer i matematik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tankeformer i matematik.

  1. 1. Multiplikation och taluppfattning : En läromedelsanalys av hur framställning och strukturering av multiplikation kan påverka elevers taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Flodström; Lina Johnsson; [2010]
    Nyckelord :mathematics; multiplication; number sense; textbook; textbook analysis; läromedel; läromedelsanalys; matematik; multiplikation; taluppfattning;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att svenska elevers kunskaper inom områdena taluppfattning och aritmetik har blivit sämre. I denna uppsats står därför taluppfattning, med multiplikation som utgångspunkt, i fokus. LÄS MER

  2. 2. Tankeformer och strategier vid huvudräkning hos elever i år 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Johansson; Marie Svensson; [2009]
    Nyckelord :addition; huvudräkning; matematik; skolår 3; strategier; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka huvudräkningskunskaper några elever i år 3 har. Vi har gjort en empirisk undersökning bestående av kvalitativa intervjuer och löpande observationer av 11 elever i skolår 3 och deras lärare. Vi ville kartlägga deras tankemetoder och strategier vid sju olika huvudräkningsuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Elevers kunskap eller okunskap i addition? En studie om ett antal elevers kunskaper i addition i årskurs 2, utifrån elevdiagnos, elevintervju och lärarintervju

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Sehlin; Louise Bryngnäs; [2007]
    Nyckelord :Addition; diagnos; individualisering; elevers kuns;

    Sammanfattning : BakgrundNationella- och internationella undersökningar visar att svenska elever har svaga och försämrade kunskaper imatematik. Barnets förkunskaper inom matematik läggs mycket tidigt och skolans första år är viktiga för elevensfortsatta lärande. Dessa kunskaper läggs som grund för eleven att bygga vidare på. LÄS MER