Sökning: "tankekartor"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet tankekartor.

  1. 1. Begreppsförståelse i matematik hos andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Denisa Aliji; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker olika metoder för att främja begreppsförståelsen hos andraspråkselever inom matematikundervisningen, samtidigt som den belyser Dessutom både stöd och hinder för deras begreppsförståelse. Genom systematiska sökningar i två databaser och noga utvalda sökord samt urvalskriterier har relevanta vetenskapliga artiklar valts ut för att säkerställa arbetets trovärdighet. LÄS MER

  2. 2. Att lära elever ett främmande språk-begreppsförståelse vid naturorienterande undervisning : En kvalitativ studie med lärare i naturorienterande ämnen undervisande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Sundberg; Maria Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :NO; naturorientande; undervisning; begreppsförståelse; pragmatism; inquiry; ”cash value”; språkutvecklande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera arbetsmetoder inom den naturvetenskapliga undervisningen specifikt inriktad på begreppsinlärning. Studien genomfördes med en metod av kvalitativ karaktär bestående av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hederskultur och hedersvåld : Att arbeta med hederskultur genom skönlitteratur i grundskolans årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Azra Haradini Bergqvist; Angelica Carlström; [2023]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; heder; skönlitteratur; kontroversiella frågor; Läroplanen för grundskolan 4-6; didaktiskt arbete; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur arbetet om hedersrelaterat våld och förtryck kan genomföras och planeras av lärare genom att använda skönlitterär åldersadekvat text. Boken Falafelflickorna (Wahldén 2018) används i detta arbete som verktyg i vår studie. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsstrategier i den tidiga skrivundervisningen : Läraresupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Olsen; Maria Frykén; [2023]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Undervisningsstrategier; Grundskolan; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Att leva och verka i dagens informationssamhälle ställer ett allt högre krav på individens skrivförmåga. I skolan möts elever av höga krav på skrivförmåga redan i grundskolans tidiga år. Att utforma en undervisning som främjar alla elevers skrivutveckling samt leder dem till att nå de ökade kraven ställer höga krav på lärare. LÄS MER

  5. 5. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jenny Fokas; Hanna Larsson; [2022]
    Nyckelord :Basil Bernstein; curriculum; didactics; planning; preschool teacher; teaching; Basil Bernstein; didaktik; förskollärare; förskoledidaktik; läroplan; planering; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER