Sökning: "tankestil"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet tankestil.

  1. 1. Det kollektiva minnets avtryck av vännerna av det gamla Halmstad i gemenskapens årsböcker : Social gemenskap och kulturell samsyn i Föreningen Gamla Halmstad 1923-1941

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elisabeth Olén; [2021]
    Nyckelord :Historia; minne; historiekultur; historiskt berättande; kollektiva minnen; kulturarv; mening;

    Sammanfattning : Denna undersökning utreder hur och varför Föreningen Gamla Halmstad startade 1923 i Halmstad som en kollektiv historiekulturell minnesgemenskap och bevarande organisation. Undersökningen svarar på vilka aktörer som dominerar vid föreningens tillkomst och vilka förändringar i gemenskapen som kommer till uttryck i dess årsbok fram till dess förste ordförandes död 1941 vad avser frågan om definition av gemenskapens kollektiva minne. LÄS MER

  2. 2. Det goda handledningssamtalet och dess konsekvenser : - en jämförande studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tina Vilhelmsson; Jeanette Jinnestrand; [2019]
    Nyckelord :Fokusgruppsintervjuer; handledning i skolmiljö; lärare förskollärare; sociokulturellt perspektiv; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur specialpedagoger, lärare och förskollärare ser på pedagogisk handledning och hur handledning ska vara beskaffad för att kännas meningsfull. Metoden som används i studien är kvalitativ och datainsamlingen har skett genom fyra fokusgruppsintervjuer, två grupper med specialpedagoger och två grupper med lärare/förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Tillgängliga lärmiljöer och inkluderande arbetssätt? : en studie av en högstadieskolas undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Petra Jonsson; Micaela Rauner; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; lärmiljöer; motivation; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie med syftet att bidra med kunskap om elevernas upplevelse av tillgängligheten i deras lärmiljö på en högstadieskola. Studiens fokus är elevernas upplevelse samt om det samstämmer med lärarnas upplevelse av lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. Individens kunskapskonstruktion och kulturens ramverk : En studie om kunskapens innehåll för att rida hästar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Danius; [2016]
    Nyckelord :begrepp; begreppsanalys; didaktik; inverkan; kunskap; kunskapskonstruktion; lärande; ridning; ryttarkänsla; sitsträning; tankestil; undervisning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att diskutera frågan hur kunskap konstrueras för den praktiska förmågan att rida. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar formulerats: Hur synliggörs kunskap för att rida en häst i tre olika texter om ridning, framförallt med fokus på nybörjarens första möte med fenomenet ridning? Kan olika tankestilar identifieras, och om så är fallet, hur förhåller de sig till varandra? Diskussionen utgår från en analys av olika tankestilar som de framträder i tre olika texter. LÄS MER

  5. 5. Att veta vad man inte vet: experters och novisers upplevelser av kunskapsbegränsningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/ Psykologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hansson; [2015-01-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I två oberoende studier undersöktes om experter och noviser skiljer sig i uppfattningen om sin egen okunskap, men också om hur mycket som är outforskat, inom ett givet ämnesområde. Deltagarnas kunskapssyn och tankestil studerades med två epistemologiska skalor. LÄS MER