Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tro på konspirationsteorier och dess samband med kognitiva tankestilar, utbildning och tro på alternativa fakta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Therese Egeborg Heiwe; Stare Anousha; [2023]
    Nyckelord :Belief in conspiracy theories; cognitive thinking styles; belief in pseudoscience; approach to science regarding climate and vaccine; education; Tro på konspirationsteorier; kognitiva tankestilar; tro på pseudovetenskap; inställning till klimat- och vaccinforskning; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur intuitivt tänkande, analytiskt tänkande, kritiskt tänkande, utbildningsnivå, tro på pseudovetenskap, utbildning, inställning till klimatforskning samt inställning till vaccin korrelerar med tro på konspirationsteorier. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie där deltagare besvarade ett frågeformulär som mätte variablerna tro på konspirationsteorier, intuitivt tänkande, analytiskt tänkande, kritiskt tänkande, tro på pseudovetenskap, utbildning, inställning till klimatforskning och inställning till vaccinforskning. LÄS MER

  2. 2. Vem eller vad ska anpassas i skolan? : En jämförande textanalys av 188 extra anpassningarfrån två svenska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Eriksson; Lena Fernlund; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkluderande undervisning; stödsystem; stödåtgärder; specialpedagogik och tankestilar.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att bidra med kunskap om extra anpassningar i grundskolan. Mer specifikt handlar syftet om vad som dokumenteras i extra anpassningar, synliggöra de åtgärder som finns samt vilket specialpedagogiskt perspektiv som gör sig gällande i elevdokumentationen. LÄS MER

  3. 3. Tro på konspirationsteoriers samband med tankestilar, epistemologiskt oberättigad tro, maktlöshet och utbildningsnivå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Marcus Persson; Ida Sjöholm; [2021]
    Nyckelord :analytical thinking; belief in conspiracy theories; belief in simple solutions; education; intuitive thinking; paranormal beliefs; powerlessness; pseudoscientific beliefs; rejection of science regarding climate; rejection of science regarding vaccine; Analytiskt tänkande; förkastande av forskning kring klimat; förkastande av forskning kring vaccin; intuitivt tänkande; maktlöshet; tro på enkla lösningar; tro på konspirationsteorier; tro på paranormala fenomen; tro på pseudovetenskap; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka ifall intuitivt tänkande, analytiskt tänkande, tro påparanormala fenomen, tro på pseudovetenskap, förkastande av forskning kring klimat,förkastande av forskning kring vaccin, utbildningsnivå, maktlöshet samt tro på enkla lösningarpredicerar tro på konspirationsteorier. Insamlingen av data skedde genom ett icke slumpmässigtbekvämlighetsurval samt frivillighetsurval. LÄS MER

  4. 4. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sara Lundström; Anna Råberg; [2019]
    Nyckelord :communication; conflicts; conflict management; conflict management models; constructive; democracy; discourse; holistic; implementation; meaningful; preschool; social sustainability; thought styles; value base; value education; demokrati; diskurs; förskola; holistisk; implementering; kommunikation; konflikter; konflikthantering; konflikthanteringsmodeller; konstruktiv; meningsskapande; tankestilar; social hållbarhet; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Individens kunskapskonstruktion och kulturens ramverk : En studie om kunskapens innehåll för att rida hästar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Danius; [2016]
    Nyckelord :begrepp; begreppsanalys; didaktik; inverkan; kunskap; kunskapskonstruktion; lärande; ridning; ryttarkänsla; sitsträning; tankestil; undervisning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att diskutera frågan hur kunskap konstrueras för den praktiska förmågan att rida. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar formulerats: Hur synliggörs kunskap för att rida en häst i tre olika texter om ridning, framförallt med fokus på nybörjarens första möte med fenomenet ridning? Kan olika tankestilar identifieras, och om så är fallet, hur förhåller de sig till varandra? Diskussionen utgår från en analys av olika tankestilar som de framträder i tre olika texter. LÄS MER