Sökning: "tankestrategier"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet tankestrategier.

  1. 1. Dividera och variera : En innehållsanalys av tankestrategier och variationsteoretiska mönster i divisionsuppgifter för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Jeppsson; Sofia Edman; [2020]
    Nyckelord :Delningsdivision; digitala verktyg; division; innehållsdivision; kritiska aspekter; lärandeobjekt; lärobok; variationsteoretiska mönster.;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på en tidigare litteraturstudie som gjorts om användandet av digitala verktyg i problemlösningsprocessen. Studien syftar till att undersöka förekomsten av innehålls- och delningsdivision i några utvalda läromedel för tidigare skolår, samt vilka variationsteoretiska mönster som går att finna i divisionsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  2. 2. ”Drogfrihetens drivkrafter- en kvalitativ studie om motivation och tankestrategier hos vuxna som befunnit sig i drogmissbruk”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johan Garstedt; Hanna Ladholm; [2011-06-27]
    Nyckelord :Missbruk; motivation; återfall; inre tankestrategier; yttre påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka motivationsfaktorer, inre tankestrategier och yttre påverkansfaktorer och dess betydelse för fortsatt drogfrihet hos personer som befunnit sig i missbruk. Metod: Studien baseras på kvalitativa fokusgruppintervjuer med sammanlagt nio informanter. Analysen sker utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Utvecklar aktuella läromedel elevers läsförståelse? En analys av läsförståelseinslagen i tre läromedel för år 3-4

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Persson; Sofie Rundström; Sara Carlsson; [2009]
    Nyckelord :Läsförståelse; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggdautifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska. Vi har utgått från tre frågeställningar:1. Vad säger aktuell forskning att läsförståelse innebär? Hur utvecklar man detta hos eleverna?. LÄS MER