Sökning: "teacch och autism"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden teacch och autism.
1. Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet i kunskapsöversikten är att undersöka frågeställningen: Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov? Metoden består av ett insamlande av artiklar som bygger på forskning och teorier i ämnesområdet. Resultatet visar på att den fysiska miljön bör utformas utefter ett sammanvägande av sociala och fysiska faktorer, där bildläraren har en stor roll att utforma miljön tillsammans med andra aktörer (arkitekter och skolpersonal med kompetens inom NPF-diagnoser). LÄS MER
2. En studie i hur skolan tillgodoser behovet av tydliggörande pedagogik för elever med autism
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Skolans inkluderingsuppdrag bygger på idén om en undervisning som passar olika studenter. Trots detta bedrivs undervisning vanligtvis utifrån en föreställning att alla elever har en bra kommunikativ förmåga och goda förutsättningar att lära sig i sociala sammanhang. LÄS MER
3. ADHD och autism i skola
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : In this study, we investigate how students with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) and autism experience the school and what facilities, methods and strategies that exist to help these students. The study will contain facts about ADHD and autism, as well as information about the shortcomings and difficulties that exist in the school. LÄS MER
4. Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. LÄS MER
5. Pedagogiska strategier för inkludering av barn inom autismspektrat : en intervjustudie av fyra förskollärares erfarenheter
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Utifrån Lpfö98 (Skolverket, 2010) samt Skollagens paragraf 9 (SFS, 2010:800) om särskilt stöd i förskolan, framträder en oklarhet i tillvägagångssättet i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Då oklarhet om hur arbetet med barn i behov av särskilt stöd går tillväga är framträdande, samt att det är förskollärarna som ser och arbetar med dessa barn dagligen, har denna intervjustudie genomförts i syfte att undersöka vilka pedagogiska strategier för inkludering som finns att tillämpa. LÄS MER