Sökning: "teacher´s role"

Visar resultat 16 - 20 av 290 uppsatser innehållade orden teacher´s role.

  1. 16. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER

  2. 17. Betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer i Grundsärskolan : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om intresseväckande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ulrica Pallari; Joakim Söderström; [2023]
    Nyckelord :Interest; teaching; elementary special school; teacher; Intresse; undervisning; grundsärskolan; lärare  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer för att främja intresseväckande undervisning i grundsärskolan. Syftet konkretiserades i två frågeställningar som belyser betydelsefulla undervisningssätt samt undervisningsfaktorer. LÄS MER

  3. 18. Skapande av relationer i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares strategier i arbetet med att skapa relationer med elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sufian Idris; Gorgis Zadeq; [2023]
    Nyckelord :Afterschool; relationships; teachers; sociocultural; Fritidshem; relationer; lärare; elever; sociokulturell;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om de strategier som fritidshemslärare använder för att bygga relationer med elever, samt vilka faktorer och svårigheter som kan påverka dessa relationer. Studien analyserar data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra fritidshemslärare från olika kommuner i Stockholm, Sverige, med hjälp av Lev Vygotskys sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Förskollärarens roll i den fria leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Helin Demirci; Tea Krats; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; förskollärarens roll; proximala utvecklingszonen och utvecklingspedagogiskt perspekitv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera förskollärares tal om hur den fria leken skulle kunna påverka barns utveckling samt sina egna roller i den fria leken. Problemområdet som vi utgår ifrån i vår studie är: om förskollärarna borde delta i den fria leken, och i så fall hur och varför. LÄS MER

  5. 20. Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Asker; [2023]
    Nyckelord :Kompositionsundervisning; formativ bedömning; musikalisk förståelse; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. LÄS MER