Sökning: "teacher’s minds"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden teacher’s minds.

  1. 1. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  2. 2. Animal Farm, Truth and The Power of Language : Teaching Literature, Logic and Epistemology Together

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Anton Olsson; [2022]
    Nyckelord :philosophy; EFL; upper secondary school; logical reasoning; critical thinking; George Orwell; Animal Farm; testimonial knowledge; objective and historical truth; fallacies; epistemology; literary themes; the power of language;

    Sammanfattning : Language can create realities, and the totalitarian pigs in George Orwell’s Animal Farm tend to use language in order to control the oppressed animals’ minds and world view. Orwell’s dystopian fable Animal Farm repeatedly deals with manipulative language, and so an analysis of the animal characters’ language may help upper secondary students to understand themes such as the power of language and truth. LÄS MER

  3. 3. Sex lärares perspektiv på skrivutveckling i ämnet svenska i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Borglin Kruuse; Linnéa Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; drama; dramatisering; gemensamma upplevelser; gestaltande uttrycksformer; lek; literacy; lärarledd lek; meningsfulla sammanhang; skrivförmåga; skrivkunskap; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : We have, based on recent studies, observed that pupil’s writing has deteriorated and their texts are often very similar to each other due to similar instructions. The purpose of this study is to understand how teachers in Swedish schools work with pupil’s writing development and if they use any kind of formative forms of expression in the process of becoming a successful writer. LÄS MER

  4. 4. Spelandets lärdomar : En intervjustudie med blivande historielärare om historiska datorspel i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lobo Jansson Stefan; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to shed light on the potential historical video games have to influence students’ historical knowledge and historical consciousness, and furthermore what uses there are of video games with historical content in regards of learning. The underlying purpose of the study is sprung from the fact that we live in a vastly technological society, where digital native students on a daily basis are exposed to a myriad of expressions in popular and historical culture. LÄS MER

  5. 5. Boksamtal i årskurs ett : En kvalitativ studie om samtalsgenrer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shaghayegh Raoufinia; [2017]
    Nyckelord :book talk; fiction and conversational genres; boksamtal; skönlitteratur och samtalsgenrer;

    Sammanfattning : The study is based on qualitative research which aimed to show how four teachers interact in book talks with the students i connection with Swedish lessons in first grade. The study has focused on teachers´ questions to analyze the types of conversational genres that arise in connection with book talks in first grade. LÄS MER