Sökning: "teacher as role model for reading"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden teacher as role model for reading.

  1. 1. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alicia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Language development; knowledge development; fiction; science subjects; Språkutvecklande; kunskapsutvecklande; skönlitteratur; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning :  This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: ·      How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? ·      In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects?  The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER

  2. 2. ”Vem är det Amanda hänger med då?” : Ett verksamhetsutvecklande arbete i årskurs 6 om hur textsamtal kan öka elevers delaktighet i läsundervisningen och gynna elevers läsförståelseutveckling

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Boris Mucić; [2021]
    Nyckelord :Text conversation; reciprocal teaching; scaffolding; participation; interaction; reading comprehension; reading strategies; intervention; Textsamtal; RT-modellen; stöttning; delaktighet; samspel; läsförståelse; lässtrategier; intervention;

    Sammanfattning : In my workplace, the pupils' shortcomings in reading comprehension were noticed after a teacher at theschool noticed that only a few students actively participated in the whole class teaching and that few pupils could answer questions related to the text that was read in the whole class. The pupils in year sixat the school already have uneven results in reading comprehension and the reading lessons that has been conducted in the two classes has for the most part consisted of whole class tutoring and individual work. LÄS MER

  3. 3. Att främja elevers läslust och läsmotivation : Hur lärare i årskurs 4-6 genomför litteraturundervisning med fokus på elevers läslust och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Cecilia Netzell; [2020]
    Nyckelord :Literature teaching; reading; reading enjoyment; motivation to read; reading ability; teacher as role model for reading; Swedish as a school subject; Litteraturundervisning; läsning; läslust; läsmotivation; läsförmåga; läsande förebild; ämnet svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 genomför litteraturundervisning i ämnet svenska för att främja elevers läslust och läsmotivation. Syftet fördjupas vidare i vilka metoder lärare använder när de arbetar med läsning i klassrummet, vad lärare anser kan påverka elevers läslust och läsmotivation, samt deras egen inställning till läsning och om den kan ha inverkan på hur de i sin undervisning lyckas intressera elever för läsning. LÄS MER

  4. 4. Att läsa är som att fara till månen : Hur skolbibliotekarier och lärare samverkar för att möta elever med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Anders Elofsson; [2019]
    Nyckelord :läsfrämjande; skolbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose with this essay is to enlighten the comprehension of the school librarian’s perspective of his/ her function, mainly when it deals with assisting work with pupils who have reading disabilities and in which ways the school librarian should encourage the pupils. The thesis is based on two research questions. LÄS MER

  5. 5. "Hjälp, hur ska jag förklara denna läsförståelsestrategin?" : En fallstudie i hur en lärares talhandlingar utvecklar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sanna Persson; Maria Lavensjö; [2017]
    Nyckelord :reading comprehension; speech acts; communication; teacher’s role; teaching reading; läsfixare; Läsförståelse; talhandlingar; kommunikation; lärarroll; läsundervisning; läsfixarna;

    Sammanfattning : The aim of this study is to identify and analyse how different communicative acts are used in the teaching of reading comprehension in grade 3. The study is based on five video recordings of the teaching of reading comprehension with a teacher using the common Swedish teaching model known as “läsfixare”. LÄS MER