Sökning: "teacher cognition."
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden teacher cognition..
16. English learning in and ut of school : A qualitative study of upper secondary school teachers' cognition
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The prevalence of the English language in society today has made it possible for people to learn English in different situations and in different ways. Therefore, it was of interest to research upper secondary school teachers’ beliefs and experiences concerning how their students learn English in different situations in school and out of school and concerning their students’ motivation. LÄS MER
17. Form eller innehåll i SVA-undervisningen – Vad tycker lärarna? : en undersökning av uppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Studien undersöker SVA-lärares uppfattningar huruvida undervisningen ska fokusera på form – kunskaper i språksystemet, – eller på innehåll – kunskaper om hur språket används. Deltar i studien gör fyrtio lärare i högstadie- och gymnasieskolan. LÄS MER
18. Uppgiftsspecifika matriser : Utformning och användning ur fem svensklärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : This study examines the design and use of task-specific rubrics in a Swedish secondary school setting, against the backdrop of the theory of formative assessment and feedback. For teachers, rubrics can be a tool for systematic analysis of curricula and grading criteria (so called knowledge requirements), while for students, rubrics can highlight the connections between learning objectives, teaching and assessment. LÄS MER
19. ”Språk består av grammatik” : En kvalitativ studie om svensklärares undervisning och inställning till grammatikundervisning i ämnet svenska på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka svensklärares inställning till grammatikundervisning på gymnasiet samt undersöka vilka arbetssätt de använder sig av. Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats i det att ett frågeformulär skickades ut till svensklärare som arbetar på gymnasiet. LÄS MER
20. Demokratiuppdraget och konflikten mellan det inre och yttre : Två svensklärares didaktiska tänkande kring demokratiuppdraget i sin undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : This study highlighted two Swedish teacher’s didactic thinking about the democratic mission in the Swedish subject in the upper secondary school. The two teacher interviews were then analyzed based on Ruohotie-Lyhty’s discourse-analytic concepts and Borg’s teacher cognition concept. LÄS MER