Sökning: "teacher cognition."

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden teacher cognition..

  1. 16. English learning in and ut of school : A qualitative study of upper secondary school teachers' cognition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Adis Tucek; [2020]
    Nyckelord :Second language acquisition and learning; extramural English; internal and external motivation; teacher cognition.;

    Sammanfattning : The prevalence of the English language in society today has made it possible for people to learn English in different situations and in different ways. Therefore, it was of interest to research upper secondary school teachers’ beliefs and experiences concerning how their students learn English in different situations in school and out of school and concerning their students’ motivation. LÄS MER

  2. 17. Form eller innehåll i SVA-undervisningen – Vad tycker lärarna? : en undersökning av uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Hans Repo; [2020]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; attityder; undervisning; svenska som andraspråk; fokus på form; fokus på innehåll; teacher cognition; kommunikativ kompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker SVA-lärares uppfattningar huruvida undervisningen ska fokusera på form – kunskaper i språksystemet, – eller på innehåll – kunskaper om hur språket används. Deltar i studien gör fyrtio lärare i högstadie- och gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 18. Uppgiftsspecifika matriser : Utformning och användning ur fem svensklärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Ragnvi Hansson Roomans; [2020]
    Nyckelord :Matriser; bedömningsmatriser; formativ bedömning; matrisforskning; lärarkognition;

    Sammanfattning : This study examines the design and use of task-specific rubrics in a Swedish secondary school setting, against the backdrop of the theory of formative assessment and feedback. For teachers, rubrics can be a tool for systematic analysis of curricula and grading criteria (so called knowledge requirements), while for students, rubrics can highlight the connections between learning objectives, teaching and assessment. LÄS MER

  4. 19. ”Språk består av grammatik” : En kvalitativ studie om svensklärares undervisning och inställning till grammatikundervisning i ämnet svenska på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Siggeström; [2020]
    Nyckelord :Grammar education; upper secondary school; teacher of Swedish; education; teacher cognition.; Grammatikundervisning; gymnasieskolan; svensklärare; undervisning; inställning; teacher cognition.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka svensklärares inställning till grammatikundervisning på gymnasiet samt undersöka vilka arbetssätt de använder sig av. Undersökningen bygger på en kvalitativ ansats i det att ett frågeformulär skickades ut till svensklärare som arbetar på gymnasiet. LÄS MER

  5. 20. Demokratiuppdraget och konflikten mellan det inre och yttre : Två svensklärares didaktiska tänkande kring demokratiuppdraget i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Hzar Sultan; [2019]
    Nyckelord :Svensklärare; svenskämnet; demokratiuppdraget; gymnasieskola; teacher cognition; styrdokument; svenska som demokrati- och värdegrundsämne;

    Sammanfattning : This study highlighted two Swedish teacher’s didactic thinking about the democratic mission in the Swedish subject in the upper secondary school. The two teacher interviews were then analyzed based on Ruohotie-Lyhty’s discourse-analytic concepts and Borg’s teacher cognition concept. LÄS MER