Sökning: "teacher s professional role"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden teacher s professional role.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som påverkar lärares beslut om användning av läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Therese Nilsson; Vera Miltén; [2024]
    Nyckelord :Homework in mathematics; parent involvement in homework; primary mathematics homework; primary school; teaching in mathematics.;

    Sammanfattning : Homework in mathematics is a well-debated subject and can affect young children’s everyday life. This paper aims to investigate teachers' decisions regarding mathematics homework using the question “Which factors influence teachers in using homework in mathematics?” through an analysis of the existing research. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  4. 4. Det dubbla uppdraget –    en kvalitativ studie om synen på fritidshemmets uppdrag hos fritidshemslärare och skolledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ida Lindqvist; Emilia Lundberg; [2023]
    Nyckelord :professional role; leisure center; educator; assignment; teacher; school leader; yrkesroll; fritidshem; pedagog; uppdrag; lärare; skolledare;

    Sammanfattning : In our qualitative study, we have described what the after-school teacher and her double roles are about from the perspective of after-school teachers and school leaders. In the introduction and background, we have described the activity of the after-school centre and the role and operation of the after-school teacher. LÄS MER

  5. 5. Att (re)orientera sig i yrkeslivet : En studie av kompetensutvecklingens roll i förskollärares yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Dahl; Camilla Ekman; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetensutveckling; yrkesroll; yrkesliv; fenomenologi;

    Sammanfattning : Förskolan som institution har förändrats mycket, i takt med många förändringar i samhället. Skolinspektionen konstaterade kvalitetsbrister i förskolan och beskrev kompetensutveckling som en problemlösare. LÄS MER