Sökning: "teacher self-efficacy and motivation"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden teacher self-efficacy and motivation.
1. Garden-based learning in teacher education in Germany - A mixed-method study of teacher students´ and teacher educators´ views on garden-based education
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: This study focuses on achieving an in-depth understanding of teacher educators' and teacher students' perspectives on garden-based learning in the teacher education program in several universities in Germany. Theory: The theoretical framework is based on three theories. LÄS MER
2. Orsaker till elevers ändrade språkval : Reasons for students' changed language choices
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)Sammanfattning : I den här studien ska jag visa de orsakerna som högstadieelever ger för att byta eller övergesina studier i moderna språk. Studien har utgått från en kvalitativ metod bestående avsemistrukturerade intervjuer med sex grundskoleelever från årkurs 7, 8 och 9. LÄS MER
3. From Professional Engineers to University Lecturers : A Qualitative Inquiry about Motivations, Experiences, and Decision-Making Processes of Second Career-Changing Lecturers
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Background and Research Questions: The purpose of this study is to investigate and understand the motivations, experiences, and decision-making processes of a group of professional engineers who decided to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age. Based on the Social Cognitive Career and Motivation Theory and Self-Efficacy Theory, the study was guided by a research question, why would professional engineers decide to switch their career pathway from the engineering industry to education and teaching during their mid-age, particularly in Australia? What are their motivations? Methodology: In line with the general inductive approach, focus group activity, remarkable item sharing, and member-checking interviews were used to collect in-depth sharing and stories from six participants via the online platform during the COVID-19 pandemic. LÄS MER
4. Framgångsfaktorer för läsmotivation : En kvalitativ intervjustudie om lärares perspektiv på metoder för att främja läsmotivation i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur några lärare beskriver arbetet med läsning i årskurs 4-6 i svenskämnet för att skapa förutsättningar för läsmotivation hos elever. Följande frågeställningar har använts för att uppnå studiens syfte: Hur beskriver lärare att de implementerar läsandet i svenskundervisningen, hur beskriver lärare att de motiverar elever till läsande i svenskämnet samt vilka faktorer beskriver lärare som betydelsefulla för deras arbete med läsning i årskurs 4-6. LÄS MER
5. Vägen tillbaka till skolbänken - En realistisk forskningsöversikt om orsaker och interventioner för elever med problematisk skolfrånvaro
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett omfattande problem som kan få sociala, emotionella och kunskapsmässiga konsekvenser för barn och ungdomar. Forskning visar att multimodala interventioner är effektiva i att öka skolnärvaro, vilka programstrategier inom interventionerna som fungerar i vilka kontexter saknas däremot kunskap om. LÄS MER