Sökning: "teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 4812 uppsatser innehållade ordet teacher.

  1. 1. Utvecklandet av Grit och Dynamiskt mindset inom matematikundervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Thina Barbazewski; [2019-09-16]
    Nyckelord :grit; dynamic mindset; school; teacher; math; teaching; qualitative; interview; phenomenology.;

    Sammanfattning : Background: Angela Duckworth, (2017), professor of psychology, claim that some people have so called Grit, while other people do not have it. Grit can be translated or interpreted as a form of perseverance or internal drive. LÄS MER

  2. 2. "Det är så extremt mycket grejer vi ska kunna lära ut". Grundlärares tolkningsrepertoarer och positioneringar som musiklärare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Emma Tveita; [2019-08-26]
    Nyckelord :music education; general teacher with music education; profession; positioning; elementary school; social constructionism; discourse psychology;

    Sammanfattning : This paper examines how Swedish general teacher with music education talk about their own everyday music teaching and how they position themselves as music teachers and use interpretation repertoires to construct possibilities and difficulties connected to their profession.The study takes a social constructional perspective as starting point where the view of knowledge about the world gets created and maintains in interaction with other people. LÄS MER

  3. 3. Vad innebär ett positivt klassrumsklimat? – En intervjustudie om några mellanstadielärares uppfattningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ranin Shouedi Zackrisson; [2019-07-02]
    Nyckelord :mellanstadielärare; positivt klassrumsklimat; lärar-elevrelationer; lärarroll; konflikthantering; humor och arbetsro;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka vad lärare säger att de gör för att skapa ett positivt klassrumsklimat och vilka faktorer lärarna beskriver som bidragande till det positiva klimatet i klassrummet. Arbetet belyser även aspekter som arbetsro, humor och konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jessica Dahllöf; [2019-07-02]
    Nyckelord :attention; deficit; disorder; with; hyperactivity; ADHD; teacher; strategies; education;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan 1980-1997 samt 1998-2018. LÄS MER

  5. 5. Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Carl Broman; [2019-07-02]
    Nyckelord :science teachers; pedagogical content knowledge; learning study; teacher students´ learning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställningar: • Hur resonerar lärarstudenter kring det ämnesinnehåll som de ska och har undervisat i och förändras det under learning studyn? • Hur resonerar lärarstudenter kring kritiska aspekter i början av studien respektive slutet av studien och hur förändras det under learning studyn? • Hur utvecklas studenternas Pedagogical Content Knowledge under arbetets gång? En fallstudie genomfördes för att kunna besvara undersökningens frågeställningar och uppnå syftet med undersökningen. LÄS MER