Sökning: "teachers´s experiences"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden teachers´s experiences.

  1. 1. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Bengtsson; Jenny Sjölin; [2022]
    Nyckelord :begriplighet; didaktik; differentierad undervisning; elevers självbild; hanterbarhet; inkludering; meningsskapande; relationell kompetens; relationers betydelse; skolkultur; sociala band; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER

  2. 2. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan − En studie om vilka faktorer som påverkar förskollärarnas systematiska kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tayoun Samiye; Albagdadi Zehra; [2019]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; Kvalité; utveckling; pedagogisk dokumentation; förskola;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka vilka faktorer som kan komma att påverka förskollärarnas arbete med det systematiska kvalitetsarbetet. Nio förskollärare från fem förskolor deltog i studien. För att besvara vårt syfte och våra frågeställningar användes en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer gjordes. LÄS MER

  3. 3. Ett steg fram och två tillbaks : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar och upplevelser om digitalisering i vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anette Skoglund; [2018]
    Nyckelord :digital competence; teachers´s experiences; further education; time; phenomenography; digital kompetens; lärares upplevelser; fortbildning; tid; fenomenografi;

    Sammanfattning : Fokus i denna magisteruppsats har varit lärares uppfattningar kring Skolverkets krav (2017), gällande utökad digitalisering i undervisningen, vilket i sin tur kräver utökade digitala kunskaper hos lärarna. I form av en intervjuguide har kvalitativa intervjuer genomförts på en kommunal vuxenutbildning i Västra Götaland. LÄS MER

  4. 4. Utbildning på vetenskaplig grund : En studie om lärares diskursiva antaganden och uppfattningar om vetenskaplig grund i skola och förskola

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Torun Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Complexity; discourses; Foucault; governance; Habermas; knowledge; pre-school; research; school law; based on research; school; teachers’s roll; view of knowledge; Diskurser; Foucault; förskola; governance; Habermas; komplexitet; kunskap; kunskapssyn; lärares roll; skola; skollagen; vetenskap; vetenskaplig grund; skola;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syfte är att vidga förståelsen för de förutsättningar som finns för att utbildning skall kunna vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt skollagen från 2011. Detta genom att undersöka några av de diskursiva tankemodeller som kan finnas i lärares uppfattningar runt skrivningen och vilka roller som kan skapas utifrån dessa. LÄS MER