Sökning: "teachers’ intervention"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade orden teachers’ intervention.

  1. 1. Testbaserat lärande vs kontextueltt lärande : En interventionsstudie i ordkunskap i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Susanne Schlott; Mari Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Ordförråd; ordinlärning; explicit undervisning; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study was to investigate the effects of two different methods of vocabulary learning: retrieval practice and rich vocabulary instruction. The research questions were:  1.        What are the effects of retrieval practice and rich vocabulary instruction on word learning in grade 3 students? 2. LÄS MER

  2. 2. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ninos Haddad; Rita Joseph; [2023]
    Nyckelord :Religious education; geography education; concept card; interaction; collaborative learning and scaffolding.; Religionsundervisning; geografiundervisning; begreppskort; interaktion; kollaborativt lärande och stöttning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts.  The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER

  3. 3. Artificial Intelligence for Graphical User Interface Design : Analysing stakeholder perspectives on AI integration in GUI development and essential characteristics for successful implementation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linda Henriksson; Anna Wingårdh; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence AI ; Interaction Design IxD ; Graphical user interface GUI ; Human-AI Collaboration;

    Sammanfattning : In today's world, Artificial Intelligence (AI) has seamlessly integrated into ourdaily lives without us even realising it. We witness AI-driven innovations allaround us, subtly enhancing our routines and interactions. LÄS MER

  4. 4. Ridlärarens/tränarens bemötande av ungdomar med ätstörning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Annie Strand; Ella Åberg; Emma Forslöw Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Ätstörningar; ungdomsryttare; ridlärare; tränare; hästunderstödd terapi;

    Sammanfattning : Att upptäcka en elev med ätstörning är svårt då det inte alltid syns på utsidan. Ätstörning handlar snarare om en orättvis självbild, negativa tankar och känslor om sig själv. Elever med ätstörningar är därför en utmaning för ridlärare och tränare då kunskapen ofta brister. LÄS MER

  5. 5. Traditionell undervisning gentemot det kooperativa lärandet : En interventionsstudie om användningen av det kooperativa lärandet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amin Ablouh; Nasim Sedraoui; [2023]
    Nyckelord :Traditional teaching; cooperative learning; conceptual understanding; geometry; mathematics education; grades 4-6; Traditionell undervisning; kooperativt lärande; begreppsförståelse; geometri; matematikundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effects of cooperative learning on pupils’ knowledge and development with a particular focus on concepts and conceptual understanding in mathematics. By employing both qualitative and quantitative research methods, the study compared the effectiveness of cooperative learning to traditional teaching approaches in grade 4. LÄS MER