Sökning: "teachers statements on success factors"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden teachers statements on success factors.

  1. 1. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  2. 2. Vocabulary testing for English as a secondlanguage and the theoretics behind thecreation of vocabulary tests

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filip Melbacke; Rim Al-Turaihi; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study examines which vocabulary tests for English as a second language are relevanttoday and the theories involved in their creation. Recent research has shown that it is essentialto use vocabulary testing in classrooms. Problematically, it will be difficult to adapt onespecific vocabulary test for every student. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer som bidrar till optimering av det specialpedagogiska arbetets innehåll och utformning : En enkätstudie har besvarats av rektorer, lärare och specialpedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Cecilia Minamizen; [2018]
    Nyckelord :skolutveckling; ledarskap; lärare; rektorer; specialpedagogisk forskning; specialpedagogens yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie har sin start då utbildningen till specialpedagog påbörjades på Högskolan i Kristianstad. Redan under den första terminen blir det specialpedagogiska uppdragets komplexitet tydligt och vilken påverkan interaktionen mellan rektorer, lärare och specialpedagoger har på utformningen och innehållet av det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER

  4. 4. Konsten att kunna förstå vad du läser : En intervjustudie om hur sex lärare i årskurs F-3 arbetar för att öka läsförståelsen hos flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Vu; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingual students; reading comprehension instructions; reading comprehension strategies; vocabulary; läsförståelse; flerspråkiga elever; läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier; ordförståelse;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett ytterst värdefullt verktyg i läsningen som varje individ behöver för att förstå ordens betydelse och för att kunna inhämta och erhålla kunskap ur det lästa. Eftersom läsförståelse är grundläggande för att varje elev ska kunna utveckla kunskaper och färdigheter i alla skolämnena är det således också en nyckel till varje elevs skolframgång. LÄS MER

  5. 5. Särskolans elever i grundskolan : Lärares upplevelser av att undervisa integrerade elever i årskurs 7-9 i ett ramfaktorteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Bondegård; [2016]
    Nyckelord :Special school; mainstreamed pupil; inclusion; curricula; intellectual disability; Särskola; integrerad elev; inkludering; kursplaner; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is on the basis of frame factors such as time, policy documents and student diversity, to examine some teachers' perceptions of opportunities and difficulties to teach mainstreamed pupils. The underlying intensions is to show what is found in the teachers' statements concerning what conditions they feel they have to teach on the basis of two different curricula, how they express themselves on various frame factors such as time, policy documents and student diversity, and if other possible frame factors become visible in the teachers´ statements. LÄS MER