Sökning: "teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 14109 uppsatser innehållade ordet teachers.

  1. 1. Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Klara Olsson; [2022-02-23]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; marknadsstyrning; målstyrning; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka lärarnas syn på huruvida implementeringen kan påverka elevers inlärning, samt om de anser att entreprenöriellt lärande är förenligt med skolans bedömnings- och övriga bildningsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. Halvvägs till 2022. Skolväsendets digitala transformation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Bouroncle; Olle Hammarlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :Institutional logic; Digitalization; Swedish educational system; Policy making; Organizational change;

    Sammanfattning : The following case study analyzes the current digitalization project that is undergoing at municipal schools in Sweden. The government has emphasized the importance of a digitalized society and hopes to achieve this through a more digitalized school system. LÄS MER

  3. 3. The Good Enough Teacher - Lärares tolkningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till likvärdighetsuppdraget

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anton Frey; [2022-02-15]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : “Good enough teacher” is a comment made by a respondent in one of the interviews for this study. The teacher refers to the strategic workflow he or she developed regarding compensation and equality. The comment captured the three main arguments and results of this study in an accurate way. LÄS MER

  4. 4. PRESERVICE TEACHERS’ PROFESSIONAL IDENTITY DEVELOPMENT THROUGH PRESERVICE TEACHER EDUCATION PROGRAMME A Case Study at the Regional Teacher Training Center, Cambodia Puthika Cheab Master’s thesis:

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Puthika Cheab; [2022-02-13]
    Nyckelord :preservice teachers; teacher identity; teacher education; teacher training center; community of practice;

    Sammanfattning : Aim: The current study was conducted to explore how preservice teachers construct their professional identity through their participation in the preservice teacher education programme. Theory: The study employed Kelchtermans’s (1993) Teachers’ Interpretive Framework to capture preservice teachers’ perceptions of teachers’ professional identity and Wenger’s (1998) Community of Practice to discover how they form their professional identity through membership in the community of practice of preservice teachers. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER