Sökning: "teaching aspects in digital games"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teaching aspects in digital games.

  1. 1. Matematiklärarens förutsättningar att använda digitala lärspel i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares teknikacceptans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digital learning games; mathematics; mathematics teachers; mathematics education; teachers technology acceptance; technology acceptance; implementation; Technology Acceptance Model; TAM; Digitala lärspel; matematik; matematiklärare; matematikundervisning; lärares teknikacceptans; teknikacceptans; implementering; Technology Acceptans Model; TAM;

    Sammanfattning : Genom att använda välutformade digitala lärspel med tydligt syfte kanelevers inlärning förbättras och deras positiva attityder gentemotmatematikämnet främjas. För att framgångsrikt införa digitala lärspel imatematikundervisningen är det avgörande att lärare visar acceptans förtekniken. LÄS MER

  2. 2. How players interact with sustainability in ECO

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mick Roncken; [2023]
    Nyckelord :Computer games; Climate change; Climate change communication; simulation games; Education for sustainable development;

    Sammanfattning : Some types of resource management and simulation games often inadvertently deal with theconcept of resource exploitation which is a natural outcome of emulating real-world systems ina digital environment. Sustainable decision-making is imperative for humanity’s sustainedsurvival and teaching the general populace about sustainability and climate through interactivemedia has proven to be an effective tool in increasing such decision-making. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärande genom digitala lärspel : En analys av digitala lärspel för årskurs 4–6 med fokus på matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Izabella Pettersson; Ola Wictorin; [2021]
    Nyckelord :Digital games; elementary school; mathematical competencies; mathematical education; teaching aspects in digital games; Digitala lärspel; grundskolan årskurs 4–6; läroaspekter i digitala lärspel; matematikundervisning; matematiska kompetenser;

    Sammanfattning : Idag finns en stor mängd digitala lärspel med inriktning mot matematikundervisning. Tillgången till digitala verktyg i skolan är idag stor och därför finns det goda möjligheter för lärare att inkludera digitala lärspel i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Digital games and collocations : A study of the relationship between L2 learners' gaming habits and knowledge of collocations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Amarius; Oliver Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language acquisition; collocations; digital games; extramural English activities; collocation teaching;

    Sammanfattning : Digital games are often considered a pastime activity with little to no real or tangible benefits. This, however, is contrary to studies on the usefulness of digital games in second language (L2) learning. There are several aspects of L2 learning that are affected positively by gaming, as well as other extramural English (EE) activities. LÄS MER

  5. 5. Teacher attitudes and practices regarding the use of digital educational games for student motivation in the English language classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anncharlotte Fredriksson; Vanessa Mårtensson Ramirez; [2021]
    Nyckelord :Digital Educational Games; Gamification; GBL; Student motivation; Teacher Attitudes; Second Language Teaching.;

    Sammanfattning : The purpose of incorporating digital educational games in educational settings is to engage the students' desire to learn. The aim of the syllabus for upper secondary school, as expressed by Skolverket (2011) is to support the students for lifelong learning and in order to do so, motivation is needed. LÄS MER