Sökning: "teaching collaboration professional development"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden teaching collaboration professional development.

  1. 1. Programmeringens potentiella funktion i matematikundervisningen : En tematisk analys av matematiklärares programmeringsuppgifter och deras argument och tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Programmering; matematikundervisning; datalogiskt tänkande; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad aktiva matematiklärare i högstadiet anför för argument gällande programmeringens funktion i matematikundervisningen. För att besvara studiens frågeställning har examinationsuppgifter från en vidareutbildning i programmering för matematiklärare analyserats med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  3. 3. The Roles of Speech and Language Therapists and Teachers in Preschools : A Systematic Review on Perceptions of Professionals on their own and each other’s Role in Preventing Language Problems

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Lea Muggli; [2023]
    Nyckelord :collaboration; role; speech and language therapist; teacher; preschool; early childhood education;

    Sammanfattning : The importance of the provision of language support to preschool children is undeniable. Preschool teachers are often part of the immediate (language) learning environment and represent role models for young children. Speech and language therapists on the other hand are educated in the assessment, treatment and prevention of language disorders. LÄS MER

  4. 4. Historieundervisningen under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om covid-19s inverkan på historieundervisningen.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Simon Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Upper secondary school; history teaching; online education; covid-19; pandemic; Sweden; didactics of history.; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Historia; historieundervisning; fjärrundervisning; covid-19; corona; historiedidaktik;

    Sammanfattning : The aim of the study is to analyze how the practice of teaching history in Swedish upper secondary school was impacted by the covid-19 pandemic. The study used qualitative interviews with five history teachers to gain an understanding about how they felt that the pandemic came to affect them and their teaching. LÄS MER

  5. 5. Undervisning inom ämnet CAD på gymnasiets teknikprogram : En studie baserad på intervjuer genomförda med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Esa Ervasti; Stephen Mathew; [2022]
    Nyckelord :CAD; technological teaching; technology; knowledge; commands; procedures; strategic knowledge; Chester; construction; design; pedagogy; technical programme; CAD; teknikundervisning; teknik; kunskaper; kommandon; procedurer; kunskap om strategier; Chester; konstruktion; design; pedagogik; gymnasiet; teknikprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad elever ges möjlighet att lära sig samt genom vilka läraraktiviteter sker kunskapsutvecklingen inom CAD (Computer-Aided-Design). Studien är baserad på en kvalitativ analys av intervjuer som genomförts med sju olika lärare som alla undervisar på gymnasiets teknikprogram i årskurserna 1 och 2. LÄS MER