Sökning: "teaching fiction"

Visar resultat 16 - 20 av 241 uppsatser innehållade orden teaching fiction.

  1. 16. "Med ett helt samhälle på sina axlar" : En kvalitativ textanalys om hur män och kvinnor framställs i tre romaner och deras didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Jansson; Miranda Gomes Bryttmar; [2023]
    Nyckelord :didactic potential; fiction novels; gender; high school; stereotypes;

    Sammanfattning : Skolverket (2022) emphasizes how important it is to take part of different texts that highlight human terms, identities and life issues. The purpose of this study is to understand how men and women are represented in three fiction novels that are used by active Swedish teachers in high school, and what didactic potential the novels have. LÄS MER

  2. 17. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  3. 18. Litterär styrka : Att navigera elevvald studentlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sofi Älmeros; [2023]
    Nyckelord :self-selected literature; literature education; literacy development; sociocultural learning; elevvald skönlitteratur; litteraturundervisning; läsutveckling; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : This essay explores the dynamics of literature and reading within the Swedish educational context, focusing on teachers' perspective on student self-selected literature and how self-selected literature can be included in the school curriculum. The two key questions are “What opportunities and challenges do teachers identify when working with student-selected fiction literature?” and “What role do librarians play in encouraging reading among the students?” Through survey responses from teachers, the pros and cons of working with student selected literature are discussed. LÄS MER

  4. 19. Antigone och Medea: moderna kvinnor i en omodern tid : Didaktisk potential i två antika tragedier ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Zetterström; [2023]
    Nyckelord :didactic potential; core values; gender contract; gender roles; norm-breaking; oikos; polis; didaktisk potential; värdegrund; genuskontrakt; könsroller; normbrytande; oikos; polis;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the didactic potential inherent in Sophocles' Antigone and Euripides' Medea within the framework of the Swedish school curriculum, coupled with its value-based assignment viewed through a gender theoretical perspective. The primary inquiries guiding this study are as follows: What pedagogical possibilities reside in the tragedies of Antigone and Medea concerning gender dynamics and their alignment with the educational objectives of the Swedish curriculum? In what ways do Antigone and Medea diverge in their treatment of gender-related themes? Additionally, what pedagogical considerations must educators bear in mind when addressing the teaching of Antigone and Medea across various instructional contexts? The theoretical foundations underpinning this investigation encompass gender theory and the theory delineating didactic potential in fiction, positing that literature possesses the capacity to foster critical thinking concerning foundational values. LÄS MER

  5. 20. "Man behöver inte hela tiden uppfinna något nytt" : En intervjustudie om hur lärare som är verksamma i förskoleklass till årskurs tre arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Michaela Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; Desire to read; Language Development; Work Procedure; F-3; Skönlitteratur; Läslust; Språkutveckling; Arbetssätt; F-3;

    Sammanfattning : I kursplanen i svenska nämns det hur lärare ska bedriva en undervisning där elever ska få ta del av olika typer av skönlitteratur och lära sig analysera och diskutera (Skolverket, 2022a). Forskning nämner hur elever lär sig bäst i gemensamma sammanhang, exempelvis högläsning där elever genom en diskussion kan ta del av varandras erfarenheter och lära sig av varandra (Jönsson, 2007). LÄS MER