Sökning: "teaching newcomers"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden teaching newcomers.

  1. 1. Att främja nyanländas svenska språkutveckling : En kvalitativ studie av lärares strategier och utmaningar vid främjandet av nyanländas svenska språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriella Hanna; [2023]
    Nyckelord :newly arrived students; language development; multilingualism; sociocultural perspective; mapping; qualitative method; nyanlända elever; språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kartläggning; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka strategier lärare använder för att främja nyanlända elevers svenska språkutveckling i svenskundervisningen samt vilka utmaningar de möter på vägen. För att uppnå detta har empiriskt material samlats in och undersökts efter förslaget om ett kvalitativt förhållningssätt till semistrukturerade intervjuer av Bryman (2018). LÄS MER

  2. 2. ”De skulle ju behöva börja på noll...” : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar nyanlända högstadieelever i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Arvedson; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; kartläggning; direktplacering; tredjespråksinlärning; flerspråkighet; engelskundervisning; anpassningar; transspråkande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to shed light on how secondary school teachers view the situation of newly arrived students in English teaching, and how they describe the way they teach newly arrived students in English in order to strengthen their knowledge development. Through semi-structured interviews with secondary school teachers, different teaching methods, adaptations and challenges in teaching newly arrived students were uncovered. LÄS MER

  3. 3. Kunskapskrav i svensk skola : en studie med fokusområde på nyanlända elever i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Selma Mehanovic; Lana Rafat; [2022]
    Nyckelord :Newly arrived students; Educators; Integration; High school students; School requirements; Language introduction; Preparatory class; Ordinary class; Hermeneutics; Nyanlända elever; Pedagoger; Integrering; Gymnasielever; Skolkrav; Språkintroduktion; Förberedelseklass; Ordinarieklass; Hermenuetik;

    Sammanfattning : Sverige har en historia präglad av invandring och har genom åren tagit emot en stor mängd nyanlända barn. Sverige har haft sina perioder med hög migration till landet och år 2015 var ett år som utmanade många offentliga verksamheter, bland dessa skolor. LÄS MER

  4. 4. Creating an inclusionary classroom through alternative ways of knowing : A Swedish Case Study

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för migration, etnicitet och samhälle (REMESO)

    Författare :Natasha Smith; [2021]
    Nyckelord :newcomers; newly arrived students; Sweden; lower secondary school; multicultural education; critical pedagogy; culture; diversity; stereotypes; race; ethnicity; cultural racism; discourse; mainstream classroom;

    Sammanfattning : In recent years Sweden has witnessed an increasing number of newcomers into its schools from an array of sociocultural and ethnic backgrounds. Rather than see this as a ‘burden’, this case study looks at ways teachers can embrace diversity, build upon students' prior knowledge and experiences and challenge traditional notions of how knowledge is produced in the classroom. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa nyanlända : Lärares syn på sina möjligheter att ge nyanlända elever fullgod undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadia Alkazhami; Evlina Mati; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; svenska som andra språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter några tillfrågade lärare har för att kunna utveckla språket hos nyanlända elever samt hur lärarnas klassrumsförhållanden ser ut. Inom ramen för studien utfördes intervjuer med åtta mellanstadielärare som arbetat med nyanlända elever. LÄS MER