Sökning: "teaching spelling"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden teaching spelling.

  1. 1. Muren mellan skolan och fritidens engelska : Hur inkluderas extramural engelska i skolans engelskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlind Berisha; [2024]
    Nyckelord :Extramural engelska; engelskundervisning; fritidsengelska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This study explores the integration of extramural English in school teaching of English and use among students outside the classroom. With the growing exposure to English through digital media, a new concept of "prosumer" is being created, a role that students increasingly fulfill where they are active both as consumers and producers. LÄS MER

  2. 2. ChatGPT: Aplicación y percepción de suuso en el aula de español como lengua moderna : Un estudio sobre la producción escrita en la escuela básica en Suecia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Fredholm; [2024]
    Nyckelord :Inteligencia artificial; ChatGPT; digitalización; herramientas digitales; escritura;

    Sammanfattning : In this study we try to identify the perceptions and possible areas of use towards ChatGPT in teaching Spanish in compulsory schools in Sweden. The data has been obtained from the responses to two surveys of 6 teachers and 69 students of Spanish, combined with the results of a classroom task focusing on the writing skill with and without ChatGPT as a tool. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Agurell Blid; [2023]
    Nyckelord :digital tools; middle school; Swedish; education; digitala verktyg; mellanstadiet; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  4. 4. Handskrivna eller datorskrivna elevtexter? : En textanalys av skillnader mellan handskrivna och datorskrivna elevtexter och lärarens syn på detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emil Fürsten; [2022]
    Nyckelord :Hand writing; computer writing; writing teaching; Swedish subject; grades 4-6; Skrivande för hand; datorskrivande; skrivundervisning; svenskämnet; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : This study aims to analyze differences between students' handwritten and computer-written texts regarding spelling, grammar and rules of the Swedish language. In addition, the teacher's role will be analyzed based on teaching around writing development. The study will have its theoretical starting point in the sociocultural theory. LÄS MER

  5. 5. Strategies used by Greek CFL Beginner’s level learners for Learning Chinese characters

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Kinesiska

    Författare :Vasileios Floros; [2022]
    Nyckelord :Greek CFL learners; learning strategies; Chinese characters; 希腊学生; 汉字; 学习策略;

    Sammanfattning : Every year, more and more foreign students learn Chinese. This also includes many Greeks. At present, the books and teaching materials related to learning Chinese are usually in English or other languages, but there are not many in Greek. LÄS MER