Sökning: "team elevhälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden team elevhälsa.

  1. 1. Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med elever i ålder 9–15 år som lider av psykisk ohälsa : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Amanda Jonsson; Milton Sitoe; [2023]
    Nyckelord :Children; mental illness; qualitative interview study; school nurse; student health; barn; elevhälsa; kvalitativ intervjustudie; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Andelen barn och unga med psykisk ohälsa ökar. Tidigare forskning visar att många barn i skolåldern söker upp skolsköterskor för somatiska besvär som är kopplat till psykiska åkommor. Det ingår i skolsköterskan yrkesroll att bland annat att identifiera, främja och förebygga psykisk ohälsa i skolmiljön. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmets inkludering i arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa : Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor - Nalle Puh

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Doverhag; Mia Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; preventive work; student health team; School-age educare; Health promoting work; cooperation.; Psykisk ohälsa; förebyggande arbete; elevhälsan; fritidshem; hälsofrämjande arbete; samverkan;

    Sammanfattning : School-age educare centers have an important environment where children spend a significant part of their time. The school-age educare center’s preventive work is based on different methods and strategies.An integrated and inclusive pedagogy promotes positive relationships between children and increases their sense of belonging. LÄS MER

  3. 3. “I jämförelsen kan man alltid hitta ett sätt att förlora” : En kvalitativ intervjustudie om pressen att prestera socialt i skolan som social arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Allringer; Moa Hagström; [2023]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; high school students; prevention; school as a social arena; student health-team; Symbolisk interaktionsm; gymnasieelever; förebyggande arbete; skolan som social arena; elevhälsa;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how staff in student health teams at high school perceives how the pressure to perform socially in the social arena of school affects the students and how staff prevent, or perceive that they should work preventively against this. The study is based on eight qualitative, semi-structured interviews with staff from student health-teams at high schools. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Catharina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; salutogent perspektiv; elevhälsa; hermeneutisk metod;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsoarbete i grundskolor och specialpedagogens uppdrag och roll

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Åkerholm; Ingrid Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Elevhälsoarbete; elevhälsoplan; elevhälsoteam; grundskola; multiprofessionella team; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om elevhälsoarbete i grundskolan och specialpedagogens uppdrag och roll. Studien belyser hur elevhälsoarbete struktureras och genomförs för att möta Skollagens krav om en samlad elevhälsa som arbetar förebyggande och hälsofrämjande. LÄS MER