Sökning: "teatcher knowledge"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden teatcher knowledge.

  1. 1. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  2. 2. Låg- och mellanstadielärare om valkompetens i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jürgen Martens; Patrik Johansson; [2021]
    Nyckelord :Activities; career; teatcher knowledge; careership; aktiviteter; karriär; lärare; kunskap; valkompetens;

    Sammanfattning : I dagsläget är det oklart vilka aktiviteter lärare utför och som främjar elevers valkompetens. Det saknas även kunskap om vad dessa aktiviteter utvecklar för kunskap hos eleverna. LÄS MER

  3. 3. Rädda lilla H eller hjälpa båda två? : En vetenskaplig essä om att hjälpa barn i lek och försöka vara en fritidshemslärare som räcker till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elisabet Wallin; [2019]
    Nyckelord :meta communication; practical knowledge; schoolyard teacher; wandering child; play frame; play signal; metakommunikation; praktisk kunskap; skolgårdslärare; vandrande barn; lekram; leksignal;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how I as a leisure-time teacher can help children who have difficulty playing and how it is possible to do enough as a teacher in a large group of children. As a starting point, I have used events from my professional life which I have shaped in the form of a scientific essay. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers föreställningar om barns inflytande i förskolan : Villkor och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Stark; [2016]
    Nyckelord :Preschool; influence; teacher´s conceptions; conditions; possibilities; Förskola; inflytande; pedagogers föreställningar; villkor; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring pedagogers föreställningar om barns inflytande i förskolan. För att undersöka detta har jag använt mig av en fokusgrupp på fem pedagoger som genom ett gruppsamtal har fått fördjupa sig i ämnet barns inflytande. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande, delaktighet och demokratiskt arbete i förskolan : Fem förskollärares uppfattningar om, och arbetet med barns inflytande, delaktighet och demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Norberg; [2013]
    Nyckelord :pre-school teatcher influence participation democracy; förskollärare inflytande delaktighet demokrati;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study was to contribute knowledge about the perceptions that pre-school teachers have of children’s influence, participation and democratic work in pre-school, and whether and if so how they work for the children to be able to have influence and to be involved in their daily lives at pre-school. To achieve this, I have done five interviews with five educated pre-school teachers. LÄS MER