Sökning: "teater i sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden teater i sverige.
1. Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri? Ett konstnärligt sökande efter teaterns unika potentialer som konstform
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Med avstamp i en fråga som jag initialt formulerade Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri ger jag mig ut i ett sökande efter att fånga och om möjligt med ord beskriva konstformen vi kallar skådespeleri, dess fulla potential och hur man skulle kunna gå till väga för att uppnå den. Min startpunkt i det här arbetet har varit en frustration över sakernas tillstånd och en upplevelse som scenkonstnär av att vi i det svenska teaterklimatet inte i tillräcklig grad lyckas använda oss av det där som gör just teaterrummet och teaterupplevelsen unik. LÄS MER
2. Krishantering inom evenemangsbranschen : En kvalitativ studie om evenemangsarrangörers krisarbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur evenemangsarrangörer arbetar med krishantering och krisförberedelser. Studien grundar sig i teorier inom risk- och krishantering. Studien har använt i huvudsak två teoretiska modeller “Issue and crisis management relational model” och “strategiska krishanteringsmodellen”. LÄS MER
3. Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. LÄS MER
4. ”Vi är ju alla människor” : En intervjustudie om teaterpedagogisk undervisning för etniskt heterogena elevgrupper.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Studien undersöker vilka möjligheter och utmaningar teaterpedagoger identifierar i teaterundervisningen för etniskt heterogena elevgrupper, samt hur de gör för att främja en inkluderande undervisningsmiljö. Genom semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger från olika kulturskolor i Sverige, samt användning av tematisk analysmetod, framgår det i studien att elevernas unika erfarenheter och referensramar erbjuder flera möjligheter inom undervisningen, särskilt inom historieberättande och gestaltning. LÄS MER
5. Teaterundervisning under pandemin – ”Det blir knepigare” : En studie om hur digital teaterundervisning fungerade på gymnasieskolor under pandemin.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur digitalteaterundervisning fungerade under pandemin i jämförelse med undervisning på plats förepandemin samt vilka för- och nackdelar som finns i digital teaterundervisning utifrån någrateaterlärares upplevelser under covid-19-pandemin som tog plats år 2020. Studiens empiribaseras på fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfördes med teaterlärare pågymnasieskolor i Sverige. LÄS MER