Sökning: "teater metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden teater metoder.
1. På Jakt Efter Teaterns Smak Och Dramats Arom : En Studie Om Sinnena Och Synestesi Som Pedagogisk Resurs Inom Drama- Och Teater-Estetiska Lärprocesser
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker sinnena och synestesi som pedagogisk resurs inom det drama-och teaterpedagogiska fältet. Covid-19-restriktionerna under 2020/21 ledde till anpassningar i studien där empiri från fysiska träffar föll bort. LÄS MER
2. Skratt som vapen - En kvalitativ undersökning om skratt och feministisk scenkonst
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker feministiska teatermetoder och skratt. Det är en kvalitativ undersökning vars material består av intervjuer av två feministiska teatergrupper samt analyser av två inspelade föreställningar. LÄS MER
3. "Mången god föreställning hade där gifvits" : En teaterhistorisk undersökning av Kristinehamns teaterverksamhet under det långa 1800-talet.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This thesis addresses the theatrical establishment in Kristinehamn during the long 19th century, with notable focus between the years 1835-1902. The thesis seeks to identify an overall picture of the theatrical influence in the city through an understanding of theatrical occurrences during the chosen timeline. LÄS MER
4. Etnicitet, religion och andra kontroversiella frågor i klassrummet : En litteraturstudie om undervisning i kontroversiella frågor utifrån mångkulturalism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur kontroversiella frågor hanteras i klassrummet och vilka olika undervisningsmetoder forskningen förespråkar i detta ämne. Undersökningen har tagit olika perspektiv: lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER
5. Flerspråkiga barns språkutveckling genompedagogiskt drama : En kvalitativ studie med sex verksamma förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur pedagoger i två förskolor använder pedagogisk dramalek i språkutbildning av barn med svenska som andraspråk. Vi har intervjuat sex förskollärare om hur de arbetar, vilka metoder de använder samt hur de reflekterar över sin planering och övriga didaktiska frågor runt undervisningen. LÄS MER