Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 376 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Scenisk vitalitet. En relationell ingång i skådespelarkonsten

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johan Svensson; [2019-06-07]
    Nyckelord :Teater; Scenkonst; Skådespeleri; Skådespelarmetod; Skådespelarkonst; Vitalitet; Relation; Relationell; Gestaltterapi; Medveten närvaro; Sårbarhet; Kontakt; Samspel;

    Sammanfattning : I mitt masterprojekt har jag undersökt hur jag som skådespelare med olika strategier aktivt kansträva efter en bärande livskraft i mitt sceniska arbete, en scenisk vitalitet. Med en stark betoningpå det relationella i skådespelarkonsten utgår jag från element såsom medveten närvaro, sårbarhet och emotionellt risktagande. LÄS MER

  2. 2. ”Giraffen får inte plats i cykelkorgen” : En intervjustudie om hur pedagoger på förskolor arbetar kring professionell teater och drama som en estetisk uttrycksform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Johansson; Nina Juréen; [2019]
    Nyckelord :Kultur; barnteater; drama; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur pedagoger arbetar kring besök vid en teater samt hur de utövar drama på förskolan. Är det betydelsefullt för barn att få uppleva teater och drama? Detta är en kvalitativ studie där vi har utgått ifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  4. 4. Digitalisering av kulturscenen : Interaktionen mellan kulturscenen och den teknikvana generationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Linus Steinholtz; [2019]
    Nyckelord :Konceptutveckling; UX-Design; Teknisk Design; Användarcentrerad design;

    Sammanfattning : Rapporten sammanfattar ett examensarbete inom produktutveckling för Högskoleingenjör Teknisk Design på Luleå Tekniska Universitet. Arbetet är utfört hos Osynlig AB i Sundsvall för kunden Scenkonst Västernorrland. LÄS MER

  5. 5. Auditory immersion and the believability of a first-person perspective in computer games : Do players have a preference between mono and stereo foley, and is one perceived as more believable?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Daniel Wennerberg; [2019]
    Nyckelord :Audio; Games; Game audio; Computer games; Sound; Sound effects; FPS; FPP; First Person shooter; First Person Perspective; Foley; Stereo Foley; Mono Foley; Mono vs Stereo; Avatar; Self-produced; Immersion; Believability; Preference; Mid-side; Recording technique; Unreal Engine;

    Sammanfattning : Based on previous research on spatial attributes in foley and the concept that auditory immersion in first-person perspective computer games is enhanced by believable sound effects, this study explores if there is a connection between stereo foley and the believability of the first-person perspective, and regardless, if there is a preference to either mono or stereo foley. An interactive listening test was created in unreal engine 4, where 20 subjects, all considered gamers, played three levels that differed visually and in auditory content. LÄS MER