Sökning: "teaterföreställning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet teaterföreställning.

  1. 1. “Den värsta fienden till makten är de som har det fria ordet” : Om adaptation som kollektiv teaterkonstnärlig gestaltningsprocess i Satans demokrati, en immersiv teaterföreställning inspirerad av Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Grazyna vande Voorde; [2023]
    Nyckelord :theatre adaptation; collective process of creation; The Master and Margarita; Satan´s democracy; immersive theatre; adaptation inom teater; kollektiv teaterkonstnärlig gestaltningsprocess; Satans demokrati; Mästaren och Margarita; immersiv teater; omslutande teater;

    Sammanfattning : The purpose of investigation was to examine whether Satan´s democracy was an adaptation of The Master and Margarita. As a theoretical frame was used adaptation theory by Laera, Hutcheon and Babbage, Loman´s model for theatre performance analysis and the praxis of immersive theatre by Punchdrunk. LÄS MER

  2. 2. Från en stor svensk till en stor stenstorpare : En undersökning av historiebruket kring Gustaf Dalén mellan åren 1931–2020

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Albin Svensson; [2020]
    Nyckelord :Gustaf; Dalén; historiebruk; historiedidaktik; historiekultur;

    Sammanfattning : The aim of the essay is to investigate the use of history of the inventor and Nobel prize winner Gustaf Dalén between the years 1931–2020. The survey answers the question why Dalén has gone from being regarded as one of Sweden's most important people to being of local importance. LÄS MER

  3. 3. ”Pedagogen ska lära ut en konstform…och som regissör måste jag tänka pedagogiskt” : en studie av teaterlärares arbete med en teaterföreställning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Landell; [2018]
    Nyckelord :teaterlärare; teaterundervisning; teaterföreställning; observationsstudie; kulturskolor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad förståelse för vad teaterlärares pedagogiska arbete med en teaterföreställning, utifrån ett mediespecifikt lärande, innebär inom kulturskolan. Utifrån syftet har följande frågor ställts: Hur kan teaterlärares arbete med en föreställning beskrivas? Hur kan teaterlärares roll i arbetet med en föreställning beskrivas? Ansatsen i studien är inspirerad av etnografi och fältforskning. LÄS MER

  4. 4. ”MER TEATER FÖR ELEVERNA” En kvalitativ intervjustudie om lärares kommunikationsbehov i samband med en teaterföreställning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Johansson; Jennifer Gustavsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :Teater; Skola; Kommunikationsbehov; Demokrati; Värdegrundsfrågor; Målgrupp; Opinionsledare;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin och år: Ht 2015 Handledare: Gabriella Sandstig Examinator: Malin Sveningsson Sidantal: 47 sidor exkl. bilagor Antal ord: 19 402 ord Rapport nr: Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar som lärarna upplever i värdegrundsarbetet kopplat till elevernas teaterbesök, med särskilt fokus på kommunikativa möjligheter och begränsningar. LÄS MER

  5. 5. Får man spela får om man är utvecklingsstörd : De begränsningar som kan finnas i teaterarbetet med funktionsnedsatta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Gindin; [2016]
    Nyckelord :dramapedagogik; funktionsnedsättning; teater inom daglig verksamhet; LSS; konstpedagogiskt perspektiv; utvecklingsstörda skådespelare; individens rätt till estetiskt uttryck;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur en teatergrupp inom en kommunal daglig verksamhet hanterar de etiska dilemman som kan uppstå med utvecklingsstörda skådespelare som har insatsen Daglig verksamhet enligt LSS. Detta är en kvalitativ studie med en hermeneutisk ansats som undersöker vilka etiska dilemman och andra upplevda svårigheter som drama-/teaterledare kan komma att ställas inför under arbetet med teater för funktionsnedsatta, samt de resonemang som förs kring handlingsalternativ. LÄS MER