Sökning: "teching"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet teching.

  1. 1. Förskollärarnas interkulturella förhållningssätt & arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Peterson Asplund; Charlotte Moen; [2023]
    Nyckelord :Interkulturellt; arbete; förhållningssätt; kompetenser; förskola;

    Sammanfattning : In this study, we have investigated preschool teachers' understanding of interculturality for the possibility of answering the purpose of the study, if the preschool teachers have an intercultural approach and how the preschool teachers work interculturally in the preschool. Intercultural pedagogical work has existed witihin the preschool and elementary school operations for over two decades, despite this, intercultural pedagogy has been described as a shortage in terms of how it can be shaped in teching situations and in the organization. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen – en kvalitativ enkätundersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Angela Casale; [2022-09-14]
    Nyckelord :Extramural English; teacher cognition and pedagogical content knowledge;

    Sammanfattning : Aim: Young students in Sweden use a large amount of English outside school. The English input in school might be a minor part of some students’ input. Having students in the classroom who interact every day in English together with those that hardly use any English, poses a challenge to the teacher but it also provides possibilities. LÄS MER

  3. 3. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  4. 4. Svenskundervisning under en pandemi : En studie av sex svensklärares åsikter om distansundervisning under Covid19-pandemin våren 2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Fröberg Lahti; [2020]
    Nyckelord :Coronapandemin; Covid-19; distansundervisning; gymnasieskolan; pandemi; svenska;

    Sammanfattning : Under Covid19-pandemin och regeringens rekommendation om distansundervisning i gymnasieskolan behöver svensklärare som vanligtvis undervisar i ett klassrum anpassa sin undervisning på olika sätt. Föreliggande studie har i syfte att undersöka sex svensklärares åsikter om situationen som råder, hur de anpassar sin svenskundervisning samt hur deras förutsättningar och tidigare erfarenheter påverkar distansundervisningen. LÄS MER

  5. 5. To what degree does digital game based learning affect the language acquisition of young EFL learners?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Izabella Karlsson; Irma Mehmedovic; [2020]
    Nyckelord :Second language acquisition; young efl learners; Digital game-based learning; English; Language skills; Language teching;

    Sammanfattning : In the current study, we synthesize recent research on digital game-based learning and itspotential effect on the speaking and interaction skills of young learners of English as a secondlanguage. Various relevant studies enlisting different methodologies are reviewed todetermine how digital games affect speaking and interaction skills and the role of motivationin the process. LÄS MER