Sökning: "technical programme"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden technical programme.

  1. 1. Making Artisanal Gold Miners ‘Investable’ - A Novel Means of ‘Improving’ Artisanal and Small-Scale Mining? A neoliberal eco-governmentality analysis of ‘responsible’ artisanal and small-scale gold mining: the case of the Lake Victoria Gold Programme in Migori County, Kenya

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Gustav Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Artisanal and Small-Scale Mining ASM ; responsible mining initiatives; neoliberal eco-governmentality; investability; gold; Kenya; Social Sciences;

    Sammanfattning : Objectives: Artisanal and Small-Scale Mining (ASM) - a labour-intensive and low-tech mode of minerals extraction and processing - has received increasing attention amidst global commodity booms and its concurrent expansion. Infamously associated with negative social and environmental impacts, responsible mining initiatives have emerged to promote, measure, and enforce sustainable mining practices for ASM. LÄS MER

  2. 2. Praktiska moment i teknik på gymnasiet : En studie om hur läromedel och elever förhåller sig till de praktiska momenten i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jacob Günther; [2023]
    Nyckelord :Swedish upper secondary school; technology education; teaching material; practical teaching; Gymnasieskolan; teknik; läromedel; praktiska moment;

    Sammanfattning : Drygt 20 år sedan återinfördes teknikprogrammet på den svenska gymnasieskolan. Programmet har fem olika inriktningar, gemensamt för alla dessa är ämnet teknik. Ämnet består av tre kurser, varav en är obligatorisk på teknikprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Surveillance, Survival, and Incentives to Stay: Three Approaches to Governing ‘Irregular’ Migration from the Gambia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Kira Twisttmann Askholm; [2022]
    Nyckelord :Migration governance; The Gambia; Irregular migration; Governmentality; Implementers of migration management; Social Sciences;

    Sammanfattning : Gambian migrants have been amongst the top-nationalities arriving to European shores by ‘irregular’ means. While ‘irregular’ migration is often extremely risky and dangerous, the Gambian government has only been limitedly engaged in governing this migration. Instead, several non-state actors have stepped in. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av digifysisk fysioterapi under ett rehabiliteringsprogram hos patienter med utmattningssyndrom : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Eva Deurloo; Erik Nordlund; [2022]
    Nyckelord :digital physiotherapy; e-health; exhaustion disorder; patient experience; qualitative research; digital fysioterapi; e-hälsa; kvalitativ forskning; patientupplevelse; utmattningssyndrom;

    Sammanfattning : Bakgrund Digital vård är ett växande fenomen trots en begränsad forskningsbas. Det tycks finnas en kunskapslucka när det gäller upplevelsen av digifysisk och digital fysioterapi vid psykisk ohälsa i allmänhet och vid utmattningssyndrom i synnerhet. LÄS MER

  5. 5. Undervisning inom ämnet CAD på gymnasiets teknikprogram : En studie baserad på intervjuer genomförda med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Esa Ervasti; Stephen Mathew; [2022]
    Nyckelord :CAD; technological teaching; technology; knowledge; commands; procedures; strategic knowledge; Chester; construction; design; pedagogy; technical programme; CAD; teknikundervisning; teknik; kunskaper; kommandon; procedurer; kunskap om strategier; Chester; konstruktion; design; pedagogik; gymnasiet; teknikprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad elever ges möjlighet att lära sig samt genom vilka läraraktiviteter sker kunskapsutvecklingen inom CAD (Computer-Aided-Design). Studien är baserad på en kvalitativ analys av intervjuer som genomförts med sju olika lärare som alla undervisar på gymnasiets teknikprogram i årskurserna 1 och 2. LÄS MER