Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Användarcentrerad konceptutveckling : Förbättrad användarupplevelse genom välgrundade designändringar i Husqvarnas batteridrivna motorsågar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Produktrealisering

    Författare :Arvid Wittwång; Markus Storck; [2023]
    Nyckelord :husqvarna; motorsåg; produktutveckling; centrifugalkoppling; konceptutveckling; användarcentrerad design; maskinteknik;

    Sammanfattning : Med Husqvarna som fallföretag undersöker det här arbetet de egenskaper som användare önskar se hos en batteridriven motorsåg och hur de uppnås. Detta görs i skenet av Husqvarnas beslut att sätta en centrifugalkoppling på den batteridrivna motorsågen 542i XP, som vid lansering under hösten 2023 blev den första i sitt slag. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i skrivprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Widman; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; the writing process; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Writing pedagogy; Digitala verktyg; Skrivprocessen; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur digitala verktyg praktiskt kan implementeras under skrivprocessen vid undervisning av hur man skriver en argumenterande text. Vidare har studien även som avsikt att ta reda på elevernas åsikter kring att använda digitala verktyg under skrivprocessen. LÄS MER

  4. 4. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Joakim Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :TPACK; digital tools; teaching; primary school; reading and writing development; TPACK; digitala verktyg; undervisning; grundskolan; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER

  5. 5. Skrivande förnäm dam : Konst som hantverk och handelsvara i renässansens Flandern

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Teresia Strömgren; [2023]
    Nyckelord :Master of the Female Half-Lengths; Technical Art History; Spectrometric analysis; Attribution; The Magdalene; Flemish; 16th Century;

    Sammanfattning : The painting Seated lady writing has undergone a technical investigation where its material characteristics were unveiled using non-invasive analytical techniques employing different wavelengths of the spectrum. The panel was analyzed from a material and a visual culture perspective. LÄS MER