Sökning: "tecken som stöd i förskolan vid autism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tecken som stöd i förskolan vid autism.

  1. 1. Autismspektrumtillstånd i förskolan : Professionens perspektiv på inkludering och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Persson; Cristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar med att främja delaktighet för barn med autismspektrumtillstånd. Frågeställningarna som besvaras behandlar hur socialt samspel främjas, hur resurser nyttjas och hur fysiska lärmiljöer anpassas. LÄS MER

  2. 2. Hur utformar förskolan miljö och arbetssätt för barn med autism?

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Veronica Andersson Holmdahl; Jannicha Jutegård; [2013]
    Nyckelord :autism; miljö; pedagogiskt förhållningssätt; pedagogiskt arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en ökad förståelse hur förskolans miljö och lärarnas arbets- och förhållningssätt kan gynna barn med autism.Studien beskriver de metoder som används vid arbetet med barn som har autism så som t.ex. allmän daglig träning och tecken som stöd. LÄS MER

  3. 3. Barn med autism i förskolan - en kvalitativ studie kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barn med autism

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Emma Johansson; Lina Nilsson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med barn med autism. Genom en kvalitativ studie i form av intervjuer med nio informanter undersöks vilken syn pedagoger har på sin egen roll vid mötet med barn med autism samt vilka metoder de använder i deras arbete. LÄS MER