Sökning: "tecken som stöd särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tecken som stöd särskolan.

  1. 1. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation som är betydelsefull för elevernas kunskapsutveckling i särskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Irina Hägg; Nina Lindström; [2020]
    Nyckelord :bildstöd; kognitiv funktionsnedsättning; lärandet; särskola; tecken som stöd; tydligheten;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att utveckla kunskaper om sambandet mellan lärares val av kommunikationssätt och kunskapsutvecklingen hos elever med kognitiv funktionsnedsättning. Detta genom att undersöka vad lärare i särskolan använder för kommunikationsverktyg, och vilka kommunikationssätt som bidrar till att eleverna ska nå så långt som möjligt enligt utbildningens mål. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i särskolan : En fallstudie om AKK i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catrin Eriksson; Marie Qvistberg; [2017]
    Nyckelord :AKK; särskola; kommunikation; bilder; tecken som stöd; pekprat;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en djupare förståelse för hur verksamma lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevernas kommunikation med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Studien genomfördes på en grundsärskola med inriktning träningsskola samt på en gymnasiesärskola med inriktning individuellt program. LÄS MER

  4. 4. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Claes Johansson; Anders Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Cirkulära utvecklingsprocesser; Fortbildningsinsats; Lågaffektivt bemötande; Skolutveckling; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation en mänsklig rättighet En intervjustudie med skolpersonal om alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Edvinsson; Anna Jäderlund; [2015-12-15]
    Nyckelord :Kommunikation; AKK; ACC; kompetensutveckling; särskolan;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka hur rektorer, lärare och elevassistenter på två gymnasiesär-skolor resonerar kring användningen av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, för elever med begränsningar i sin kommunikativa förmåga. Teori Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER