Sökning: "teckenkommunikation och barn"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden teckenkommunikation och barn.

  1. 1. Teckenkommunikation - ytterligare ett sätt att kommunicera : En kvalitativ intervjustudie om kommunikation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Adelgren; Frida Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Teckenkommunikation; TAKK; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla kunskap om förskollärares användning av teckenkommunikation i förskolan. Frågeställningarna vi har i vår studie är: hur motiverar förskollärarna användandet av teckenkommunikation samt hur beskriver förskollärarna att de använder teckenkommunikation på förskolan? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer av förskollärare som valts ut för att de har erfarenhet av teckenkommunikation. LÄS MER

  2. 2. Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Bulut Dilber; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språkutveckling; teckenkommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning.  Studien  har  utgått  från  frågeställningarna;  Vilka  specialpedagogiska  insatser finns det  i förskolan  för barn med språkstörning? och  Hur arbetar förskolan för att utveckla språket  hos  barn  med  språkstörning?  Studien  är  kvalitativ,  vilket  innebär  att  kvalitativa intervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Användandet av teckenkommunikation som stöd i förskolan : TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Kjerstensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; gest; språkmiljö; språkutveckling; TAKK; tecken; teckenspråk;

    Sammanfattning : Tecken och gester är något vi daglien använder vid kommunikation. Vid teckenkommunikation som stöd i förskolan kan TAKK användas som ett verktyg. TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) hjälper barn med språkliga och verbala kommunikativa svårigheter att kommunicera och uttrycka sig. LÄS MER

  4. 4. Datorspel för lekfull och interaktiv teckeninlärning: utvärdering och vidareutveckling av en prototyp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Eleonor Axelsson; Johanna Starck; [2015-07-10]
    Nyckelord :teckenkommunikation; spelinteraktion; datorspel; barn; lärande; Manual sign communication; game interaction; computer game; children; learning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera och ge förbättringsförslag för spelprototypen TIVOLI (teckeninlärning via datorspel och lekfull interaktion). Spelets ändamål var att barn i behov av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation genom interaktion med spelet skulle utöka sina teckenkunskaper. LÄS MER

  5. 5. Insatser som möjliggör - berättelser från specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ivarsson; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; delaktighet; lärande; scaffolding; utvecklingszon; grav språkstörning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : ProblemområdeI läroplanerna beskrivs hur centralt språket är för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det är både ett mål för kunskapsutveckling och ett verktyg för lärande i skolan. Elever med grav språkstörning har en sårbarhet för språkburen undervisning och svårigheter med förståelse likväl som uttrycksförmåga. LÄS MER